Waarom staat het standbeeld met het paard voor paleis Noordeinde andersom?

De ruiter kijkt naar het paleis maar dat hoort toch niet? Het paard moet toch van het paleis af kijken/'rijden'? Het viel me opeens op vandaag...

Toegevoegd na 14 minuten:
Afbeelding 1: paleis Noordeinde met ruiterstandbeeld andersom.
Afbeelding 2: Presidentieel paleis met een ruiterstandbeeld zoals het gewoon is.

Toegevoegd na 3 uur:
Dank voor alle antwoorden. Ik heb een 'Hagenaar' gesproken en die zegt dat er iets was met het koninklijk huis dat iemand het andersom wilde hebben maar ze wist de reden niet meer. Er is dus iets meer aan de hand dan 'zomaar andersom geplaatst' want hij is wel degelijk omgedraaid ooit met een reden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Het beeld stond eerst tussen gebouwen:

"Willem van Oranje zit hoog op zijn paard en kijkt in de richting van het Paleis. In de 19e eeuw stond achter het beeld de prachtige Neo-Gotische Gallerij (architect : Koning Willem II ! (toen nog Kroonprins)).
Van dit gebouw rest alleen nog een kleine zijvleugel, de "Gotische Zaal". "

http://historie.residentie.net/stb02.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Naar mijn eigen idee om de mensen in het paleis te beschermen. Of te laten zien dat het in het paleis veilig is, en er buiten niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beeld stelt willem van oranje voor, misschien dat hij zo op deze manier vroeger terug keerde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen maar is dat een reden om af te wijken van de standaard dat een paard van een paleis afkijkt? Het is volgens mij het enige paleis ter wereld waar zoiets aan de hand is, heb er genoeg gezien en dit nog nooit eerder dan vandaag...
Misschien om de geweldloze geschiedenis (een leugen overigens, but who cares) van Nederland aan te duiden.

Een ruiter die wegrijdt van het paleis, heeft iets aanvallends, een veroveraar, tiran. Daartegenover is de ruiter van Noordeinde een terugtrekkende ruiter, iemand die vrede wilt.

Of, ze hebben het gewoon andersom geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf het balkon van paleis Noordeinde heeft men zicht op het ruiterstandbeeld van Stadhouder Prins Willem I, dat in 1845 voor hem werd opgericht door Koning Willem II. Koning Willem II woonde aan de Kneuterdijk en het standbeeld stond oorspronkelijk voor de gotische galerij, die achter zijn paleis was gebouwd. Het paard loopt als het ware de gotische galerij uit, richting Paleis Noordeinde.

Uitgaande van de gebouwen die er toen nog stonden was de kijkrichting dus logischer.