Welke Nederlandse schilders van voor 1900 hebben veel over 'het gewone leven' geschilderd?

Ik zoek schilders die andere schilderijen maakten dan van monarchieën / portretten van mensen van adel. Zijn er musea in Nederland die dit specifiek of veel laten zien?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Johannes Vermeer is een bekende genreschilder (genrestukken is denk ik hetgeen jij zoekt, stukken waarop zaken uit de alledaagse wereld worden afgebeeld), maar er zijn er veel meer uit het zogenaamde "Hollandse realisme" van de 17e eeuw, zoals: Jacob van Ruysdael, Albert Cuyp, Pieter Claesz, Willem Kalf, Jan Steen etc. Ik denk dat je ook gewoon onder "Hollands Realisme" of "genre stukken" kan zoeken op google en dan vind je vast een hoop! In het Rijksmuseum zijn een aantal van deze schilders te bewonderen, maar ook in het Boymans van Beuningen zit je goed!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, goed antwoord

Andere antwoorden (3)

Jan Steen schilderde over gewone mesnen en ook Jopie Huisman schilderde gewone tafreeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Gogh schilderde vaak arbeiders op het land, of gewoon mooie landschapstaferelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koning drinkt van Jordaens is allerminst koninklijk, het gaat over driekoningen en Jordaens en zijn vrouw vormen het koninklijk paar.
De Vlaamse kermis van Teniers is ook echt volks, Breugel heeft ook van die taferelen.