Kunnen de bouwwerken van Escher daadwerkelijk gebouwd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met al die afbeeldingen erbij wordt het wel een heel mooi item.

Het beste antwoord

Ha, die Hamabo;

Ik denk dat de meeste bouwwerken van Escher in de praktijk niet na te maken zijn. En als het dan al mocht lukken met bijvoorbeeld de Belvedère van jouw afbeelding dan zul je zoveel kunstgrepen moeten toepassen dat het optische effect van de originele tekening helemaal verlorengaats.
De mozaïeken die hij maakte kunnen vaak wel worden uitgevoerd. Ik meen dat 'witte zwanen, zwarte zwanen' in het Evoluon in Eindhoven te zien is (geweest). Ook zijn 'banden van Moebius' zouden best driedimensionaal kunnen worden nagemaakt.

Toegevoegd op 05-05-2009 10:03:57
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van dit duimpje omlaag. Zal wel weer niet komen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, de tekening is knap gemaakt, maar niet mogelijk. Ik vind het heel moeilijk hoe je dit moet uitleggen. Ik begon met gezichtsbedrog en fantasie, maar zo kan ik het ook niet noemen, wat je ziet klopt namelijk wel, maar het kan nooit realiteit zijn. Nou, ik heb nooit zo'n moeite met een uitleg gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...eens moet de eerste keer zijn?
Nee, gezichtsbedrog, kan toch niet...

Maar wel zo nagemaakt als je vanuit een bepaalde hoek daar naar kijkt dat het NET echt lijkt, dat kan dan weer wel...

Toegevoegd op 04-05-2009 23:36:50
dan is het dus een 3d-gezichtsbedrog, maar je moet dan wel precies door een bepaald gaatje kijken, anders gaat het meteen fout...

Toegevoegd op 05-05-2009 00:04:15
en dat gaatje is dus de lens van een fototoestel, dan kan het net lijken of het in 3D echt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar je wordt er wel een beetje scheel van.

Toegevoegd op 04-05-2009 23:49:48
Aanvulling:
En, je kunt thuis al beginnen, zie bron:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je foto !
Nee.
Zou hij ze getekend hebben als dat wel kon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een huis laat bouwen doe je dat dan ook uit je hoofd?
Of laat je misschien toch een tekening maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mist m'n punt. De doelstelling van Escher was om dingen te tekenen die in werkelijkheid niet konden bestaan.
Het idee van Escher is afgeleid van de Penrose driehoek (zie 1e link).Deze driehoek is ook ergens nagebouwd, een groot stambeeld. Ik weet dat ik er ooit toevallig langs ben gereden maar kan me niet meer herinneren in welke plaats het was en of het Nederland of België was. Ik heb er foto's van (waar ik en de kinderen erbij staan) maar dat zijn nog analogen en die liggen ergens in een doos op zolder.
Het grappige van de nagebouwde modellen is dat je ze maar van 1 kant kunt bekijken om het Escher effect te krijgen.
De afbeelding hieronder komt uit de 1e link en staat dus blijkbaar in Australië ergens.

Er zijn blijkbaar hele volksstammen die thuis proberen om één en ander na te bouwen. Kijk voor de lol even naar de 2e link. Daar moet je echt even voor gaan zitten en de verschillende afbeeldingen aanklikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Berust op de optsiche illusie. Dit is leuke link
http://www.ted.com/index.php/talks/al_seckel_says_our_brains_are_mis_wired.html
Ik heb ooit eens geprobeerd om zo'n Escher bouwwerkje in een 3D programma na te maken. Is me niet gelukt. Het is natuurlijk wel mogelijk maar dan lijkt het alleen een echt gebouw als je het vanuit een zekere hoek bekijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze wel bouwen, maar dan moet je in het twee-dimensionale het 3d-effect namaken. Op een tekening is dit relatief makkelijk te verbergen (hoewel Escher daar een grootmeester in was), maar als je het bouwt zul je vrij snel zien dat er ergens iets niet klopt (en waarom) omdat je het ook vanuit een andere hoek kunt bekijken. En dan blijkt iets platter te zijn dan het lijkt