Hoe conserveer ik mijn zilveren lepeltje?

Via mijn oma en mijn vader heb ik een zilveren lepeltje gekregen met een geschiedenis uit de 2e wereldoorlog.

Het lepeltje is kwetsbaar en wordt natuurlijk zwart van de oxidatie. Van poetsen wordt het op den lange duur natuurlijk ook niet beter.

Ik wil het daarom conserveren.

Mijn huidige idee is om het in transparant acryl te gieten. Dat zou de zuurstof af moeten sluiten waardoor het lepeltje niet meer zwart wordt (klopt dat ?) Ook verleent het acryl wat stevigheid en kun je het als 'beeldje' op de kast zetten.

Maar ik heb daar geen ervaring met acryl. Bereik ik met dit plan mijn doel ? Of zijn er nog betere oplossingen ?

Picture for question
HeerVoldemort
een maand geleden
Mooi exemplaar dat lepeltje.
Pieterke
een maand geleden
Wat leuk dat u dat lepeltje nu in uw bezit heeft.
Antoni
een maand geleden
Ik ben er niet zeker van dat van poetsen een zilveren lepeltje op de lange duur niet beter wordt. Hoezo zou poetsen slecht zijn voor zo'n lepeltje?
Vortexxx
een maand geleden
"Hoezo zou poetsen slecht zijn voor zo'n lepeltje?" Elke keer als je poetst haal je er een paar micron vanaf.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
En zoals ik al zei: het lepeltje is teer. Ik wil niet dat het stuk gaat.
Abcde
een maand geleden
Je kunt contact opnemen met een kunstenaar die met epoxy of acrylhars werkt en deze vragen of het zilver intact blijft en de kleur behouden blijft. Zij kennen het product en weten wat de mogelijkheden zijn. Je kunt deze kunstenaars bijv. vinden door te zoeken op workshop epoxy/acrylhars gieten. Je kunt er dan voor kiezen een workshop te doen en het lepeltje zelf (met begeleiding) in te gieten. Persoonlijk zou ik niet zelf gaan experimenteren met een dierbaar lepeltje, maar de opdracht aan de kunstenaar geven. Hier een aantal adressen, maar mogelijk zit er bij jou in de buurt ook een kunstenaar die hiermee werkt: https://polyestershoppen.nl/info/waar-kan-ik-een-epoxy-workshop-volgen

Antwoorden (1)

Twee mogelijkheden:
1. Vacumeren met een apparaat met speciale zakjes waar je voedsel in bewaart.
2. Na het poetsen spuiten met speciale zilverspray. Dat zorgt ervoor dat het zilver niet meer oxideert, omdat het geen contact meer maakt met lucht.
https://www.marketonweb.nl/hagerty-silver-spray-200-ml-zilverspray
een maand geleden