Dit zou van Franz Ruzicka kunnen zijn.
De uit München afkomstige Franz Ruzicka (1958) is sinds zijn 30e actief in de kunstwereld. Dit was een gevolg van de inspiratie die hij opdeed tijdens een lang verblijf in de Verenigde Staten. Het was daar dat zijn enthousiasme voor de kunst volledig werd aangewakkerd. Hij studeerde daar o.a. bij Frank Dixon in Californië.
Al vanaf het begin realiseerde Franz zich dat het beeld van de mens zijn thuisgebied was. Hij heeft een diepe fascinatie voor het onzichtbare: de mens zijn essentie, zijn sensualiteit en het diepste van zijn ziel… Al deze gebieden hebben zijn volledige aandacht en focus bij de creatie van zijn kunstwerken.
Franz Ruzicka maakt zijn kunstwerken ‘rond’ door de erin aanwezige tegenstellingen in elkaar op te laten lossen. Zoals hij het zelf zegt: “Ik geef er altijd de voorkeur aan een volledige cyclus tussen figuratie en abstractie tot stand te brengen.” Naast het werken op het doek, werkt hij ook veel met materialen als naaldvilt, plastic, plaat, enz.
Over het blauwe schilderij: in intense blauwe kleurtonen, gecombineerd met een warm oranje lijken deze mensfiguren enerzijds ingesloten te zijn in kaders. Anderzijds bewegen ze vrij over het doek. Amor & Psyche is een kunstwerk dat de innerlijke staat van de mens weerspiegelt. Enerzijds conformeren we ons, aan alle opgelegde regels en gebruiken, waarmee we – vaak ook – in onze vrijheid worden beperkt. Anderzijds hebben we een geest die vrij kan dwalen en ons in staat stelt buiten de kaders te kunnen treden.
2 jaar geleden
Het ís een werk van Franz Ruzicka, een ingelijste kunstafdruk. Het origineel werd gemaakt in 1992 en de titel luidt "Seele und Sinnlichkeit". Op jouw foto is net de rechterhoek onderaan niet te zien, maar daarop moet de signatuur FƦ 92 staan.

De uit München afkomstige Franz Ruzicka (1958) is sinds zijn 30e actief in de kunstwereld. Dit was een gevolg van de inspiratie die hij opdeed tijdens een lang verblijf in de Verenigde Staten. Het was daar dat zijn enthousiasme voor de kunst volledig werd aangewakkerd. Hij studeerde daar o.a. bij Frank Dixon in Californië.
Amadea