Geven een gravure en een ets af?

Heb 2 etsen of gravures gekocht van Jakob van Ruysdael. Heb het glas ervoor weg gehaald en met mijn vinger voorzichtig eroverheen gegaan en het gaf zwart af

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Inekez1
4 jaar geleden
Ik neem aan dat je een reproductie hebt gekocht en niet een originele Van Ruisdael? Werk uit de 17e eeuw dien je uiterst voorzichtig te behandelen en dus nooit met je vingers aan te zitten. Als de inkt niet afgeeft, zijn het wel je vingers die huidvet afgeven aan het werk. Aangezien een originele 17e ets niet zomaar te koop is, zal het wel gaan om een reproductie. Die heb je in verschillende kwaliteiten. De huidige reproductiemethodes zijn anders dan de reproducties van 10, 50 of 100 jaar geleden. De kwaliteit en soort inkt verschilt en daar kan natuurlijk best een keer een drukinkt voor gebruikt zijn die later nog afgeeft. Als het werk je dierbaar is: afblijven met je vingers en netjes weer inlijsten. Dat glas zit er niet voor niets voor.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Denk inderdaad dat het om een reproductie gaat. Heb de 2 prenten gekocht van een Duitse vrouw uit Beieren via internet voor 5 euro ps. Ze had er totaal geen verstand van en zei dat ze van haar overgrootmoeder geweest waren en die hadden het niet breed. Ik weet zelf wel wat van schilderijen maar niet van etsen en gravures. Wil het graag laten taxeren maar in de provincie Groningen zit maar 1 taxateur en die vraagt 150 euro om ernaar te kijken.

Antwoorden (1)

Ja, dat geeft af.

De afdruk wordt gemaakt met drukinkt.
Deze inkt moet je vergelijken met inkt waarmee een krant gedrukt wordt.
Wrijf maar eens met een vinger over een krant en je vinger wordt zwart.
Vergelijk deze inkt niet met schrijfinkt.

https://www.digibron.nl/search/detail/012e9b081a522ac504980e61/drukinktfabricage-is-geen-zwarte-kunst
http://www.hansdornseiffen.nl/553-2/

Hier zie je ook hoe een ets, gravure, litho etc gemaakt wordt.
Indien deze klaar is, ga je deze gebruiken om mee te drukken.
Toegevoegd op 14 juni 2019 11:16: tekst