hoe kan je je gevoelens weergeven in een tekening?

Mensen zeggen dat mijn tekeningen vaak veel gevoelens uitdrukken, maar deze zijn niet echt mijn gevoelens, het is meer zo hetgene wat andere mensen in mij zien. Hoe kan ik een tekening persoonlijker en emotioneler maken?

(andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom :) )
avast bedankt voor jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Vooropgesteld, ga ik ervan uit dat de vraagsteller redeneert vanuit zijn persoon, die door een beperkte kennissenkring op zijn werk beoordeeld wordt en daarin iets van zijn karakter meent te herkennen.

Als ik een tekening/schilderij maak van een vrolijke muzikale clown met een viool in de hand en een brede lach op het gezicht, zegt dat vooral wat van de tekening/het schilderij. Diezelfde clown zonder lach maar met viool en een traan die vanuit het oog over de wang vloeit geeft al direct een andere sfeer.
Misschien dat iemand kan denken dat het gemaakt is door iemand in een vrolijke gemoedsstemming of juist niet, maar dat wil niet zeggen dat die iemand werkelijk zo'n olijk of droevig type is. Hoewel, men kan dat veronderstellen ook al kent men u niet(?).
Een ander voorbeeld.
Als ik een tekening/schilderij maak van iemand van wie het hoofd wordt afgehakt, heb je weer te maken met een slachtoffer en een beul. De een(het slachtoffer- op zich een vrolijke man) zal droevig zijn, de ander, de beul een druiloor van een vent) voelt zich dapper en voert zijn taak met vreugde en met een brede grijns op het gezicht uit. Zo althans lijkt de recente geschiedenis haar hoofdstuk te schrijven.
In dat geval kan iemand dit tafereel beschouwen als:
Het slachtoffer is een droevige persoon en de beul een geweldige komiek. Om vervolgens die gevoelens (volgens de vraagsteller) toe te dichten aan hem de tekenaar dus. Dit kan natuurlijk niet waar zijn.
Je kunt aan de hand van een situatie dus een compositie neerzetten die een zeker gevoel oproept, maar dat behoeft niets te zeggen (afgezien van diens kwaliteit) van de kunstenaar of beschouwer.
Vroeger werden liedjes op doeken geschreven en werden er afbeeldingen bij geplaatst. Die doeken werden smartlappen genoemd omdat de inhoud van de tekst vaak een trieste omstandigheid inhielden. (ach vader lief toe drink niet meer.., omaatje lief blijf a.u.b….) dat soort liedjes werden daarom ook smartlappen genoemd.
Overigens zou ik een foto van u moeten zien afhankelijk van uw gemoedsstemming om te kunnen beoordelen dat uw werk de veronderstelling rechtvaardigt, dat de mensen er iets in zien dat met jouw persoon op zich te maken heeft, of met datgene wat je hebt getekend of geschilderd.
Een begrafenisstoet kan je emotioneler maken door bijvoorbeeld de overledene uit de kist te laten vallen. Of er een breed lachende -enig- erfgenaam bij te schilderen, die handen wrijvend zijn bankrekening ziet groeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hartelijk bedankt :)

Andere antwoorden (1)

Heel precies of juist heel grof tekenen maar ook felle en licht tekenen kan je gevoel uitdrukken. Ook speelt het beeld dat je tekent natuurlijk een belangrijke rol.