iemand een idee hoe ik een cilinder kan maken?

ik heb als decoratie grote cilinders nodig. ze moeten als doorsnede ongeveer 30mm zijn en de lengte ongeveer 2 tot 3 meter. hoe maak ik dit makkelijk en goedkoop? het liefst ook nog brandveilig?

Toegevoegd na 4 uur:
ik heb als decoratie grote cilinders nodig. ze moeten als doorsnede ongeveer 300mm zijn en de lengte ongeveer 2 tot 3 meter. hoe maak ik dit makkelijk en goedkoop? het liefst ook nog brandveilig?

9 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
30 mm ??? Dat zijn bezemstelen ; die kun je zo kopen (alleen niet in die lengte vrees ik). Of bedoel je 30 cm ?
janprokles
9 jaar geleden
ja 30 cm.. mijn fout, sorry :$

Het beste antwoord

Het handigste is waarschijnlijk maken van karton, maar dat is moeilijk verkrijgbaar in de maat waar jij aan denkt. Of je zou rechtstreeks contact moeten opnemen met een kartonproducent, zoals Smurfit Kappa in Helmond. Die maken golfkarton tot 245 cm breed, wat echter meteen versneden wordt om dozen van te maken.
Golfkarton van 100 a 130 cm breed is wel gemakkelijk verkrijgbaar, maar daarvan lopen de ribbeltjes in de verkeerde richting, waardoor je er geen lange koker van kunt maken.

Daarom de volgende mogelijkheid: je zou het van vloerbedekking, vinyl of zeil kunnen maken. Dat is verkrijgbaar in een breedtes van 2, 3 en 4 m. Voor een cilinder van 30 cm doorsnee heb je 1 strekkende meter vinyl nodig. Buig deze rond en verbind de uiteinden door deze vast te nieten op een houten lat. Door de cilindervorm wordt de koker stabiel en kan hij rechtop gezet worden. Als je hele dunne vinyl hebt zul je aan de andere kant ook nog een latje moeten inbouwen. Als je de cilinders liggend wilt gebruiken zul je er (houten) schijven in moeten maken.
Als je geluk hebt kun je een kleur en textuur kiezen die jij geschikt vindt, als dat niet het geval is kun je de onderzijde van het vinyl als buitenzijde gebruiken. Je kunt deze dan verven in een door jou gewenste kleur. Bij Kwantum hebben ze vinyl vanaf € 6 per m2.
Zacht schuimrubber van een paar cm dik zou je ook kunnen gebruiken, maar ik weet of dat verkrijgbaar is in de lengte die jij wilt.

Nog een mogelijkheid: er zijn ronde luchtkanalen te koop van dun plaatstaal, zie link:
http://www.luchttechniekonderdelen.nl/?view=productPage&product=521&category=30
Tot slot: er bestaan ook nog grote kartonnen buizen die in de bouw als bekisting voor kolommen gebruikt worden. Hier een leverancier: http://tinyurl.com/oe9xrb5 .

Je ziet: mogelijkheden genoeg! En er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Plaatje bekistingkokers: http://oi62.tinypic.com/24yvalz.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
janprokles
9 jaar geleden
reageerde iedereen maar zo uitgebreid.. Super, Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Een standaard pvc-pijp is 32 mm en makkelijk in lange lengte te koop bij Gamma.
Kost weinig en je kan het prima bewerken tot wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
janprokles
9 jaar geleden
Sorry, ik heb een foutje gemaakt. ik heb een nodig van 300mm minimaal.