Ik wil vragen wat voor stijl je terugziet in dit schilderij?

Ik weet niet tot welke stijl dit schilderij hoort expressionisme,realisme....?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Antoni
9 jaar geleden
Wat is de naam en wie is de maker van dit schilderij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tetiana Gorbachenko
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoeveel weet je wel ongeveer van kunststromingen ? En waarom is het belangrijk ?
kierkegaard47
9 jaar geleden
Welke stijl het ook is, ik vind het eigenlijk best mooi! Niet dat ik het in mijn woonkamer zou willen hebben hangen, daarvoor heeft het misschien toch net euh ... te levendige kleuren. Maar wèl mooi.

Het beste antwoord

Dat is niet zo makkelijk te bepalen. Een schilder gaat er nu eenmaal niet even voor zitten om te bedenken wat voor stijl hij of zij zal gaan toepassen in zijn schilderij. Meestal gebeurt het andersom : een kunstenaar heeft een bepaalde stijl van werken, die kenmerken zien we ook terug in andere schilderijen van tijdgenoten, en dan geven we een dergelijke stijl een naam. Maar hoe verder in de tijd, hoe meer mensen zch ook individueel gaan onderscheiden, en hoe meer nieuwe stijlen en technieken er ontwikkeld worden, hoe breder ze soms toe te passen zijn.
Het precieze vaststellen van een stijl is dus best wel lastig, en je kunt je ook afvragen welk doel het dient. Kunst hoeft niet per se in een hokje te worden gestopt.

Maar een stijl kan je wel meer of minder aanspreken. En dan is het handig, als je meer van die schilderijen wilt zien, te weten waar je nu precies naar op zoek bent. En dan is googelen op de stijl best wel praktisch.

Als ik naar dit schilderij kijk en bepaal wat me aanspreekt danwel opvalt, dan zijn dat de felle , onnatuurlijke kleuren in combinatie met de realistische maar iets gestileerde afbeelding, de algehele indruk die het schilderij maakt en de kracht die er van uitgaat.

Wil ik soortgelijke afbeeldingen vinden, dan is het eerste wat bij mij opkwam impressionisme, maar even opfrissen van 30 jaar oude kunstgeschiedenislessen geeft de doorslag naar expressionisme, en wel modern expressionisme.

En als ik op DIE term ga googelen, vind ik inderdaad meer werk dat me op dezelfde manier aanspreekt. Maar of het ook de bedoeling van de kunstenaar is, of het oordeel van elke toeschouwer, daar kan ik geen uitspraak over doen. Kunst is namelijk nu eenmaal; geen exacte, meetbare wetenschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je heldere antwoord. Het bevestigt ook mijn vermoeden ik dacht ook aan expressionisme. En toen ging ik naar haar site waar ik las dat haar kunst de stijl had van modern realisme wat ik dus totaal net terug kon vinden in dit kunstwerk. Maar nu zie ik dat ik dat niet alleen denk. Heel fijn! Ik had dit antwoord en deze bevestiging nodig voor mijn kunstanalyse voor school. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Het heet "Colored elephants" en werd gemaakt door Tetiana Gorbachenko. De stijl heet 'modern realisme'.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dit een stroming binnen de moderne kunst?
Amadea
9 jaar geleden
Jazeker. Bij het modern realisme worden steeds bepaalde aspecten van de werkelijkheid benadrukt. Google maar eens op die twee woorden, dan kom je veel meer te weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dan kom ik uit op realisme. En de kenmerken van realisme is dat de maatschappelijke werkelijkheid wordt weergegeven. Het beeld alledaagse gebeurtenissen af. Maar wat is het verband dan. Tussen dit begrip en het kunstwerk want dat zie ik niet.
Amadea
9 jaar geleden
Bij realisme zie je grijze olifanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Realisme, in welke vorm dan ook, is inderdaad wel de laatste term die bij me opkomt als ik dit schilderij zie . Dacht juist eerder aan impressionisme. Maar het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt hoor. Ik heb soms ook het idee dat ze maar gewoon een willekeurig etiketje opplakken.
http://markcoenraads.com/home.html
http://markcoenraads.com/schilderijen/wildlife_schilderijen.html
Op de site van Mark Coenraads ziet men in zijn wildlifeserie schilderijen van olifanten. De schilderijen van Tetiana Gorbachenko lijken hier erg veel op, zij het in een andere schilderstijl.
http://www.hedendaags-realisme.nl/wildlife/
Hedendaags-realisme.nl is een verzameling van hedendaagse kunstenaars die fijnschilderen en beeldhouwen in realistische stijl. De stijl van Mark Coenraads valt volgens deze site onder hedendaags-realisme.
Daarom ben ik geneigd de stijl van de kleurige olifanten niet als modern of hedendaags realisme te betitelen. Maar ook niet als expressionistisch.
http://www.sell-arts.com/Category/Paintings/Styles/African-2.html
Op deze site wordt een olifantenschilderij van Tetiana getypeerd als African style.
http://tetiana.exto.nl/ zie onder dieren schilderij 2007, tijger African style. Ook dit schilderij lijkt veel op een schilderij van Marc Coenraads.
http://www.lily-art.com/
Lily Ruizendaal,
Door mijn techniek te verfijnen en te perfectioneren (Renaissancetechniek), kwam ik tot mijn eigen kenmerkende stijl (sic). Ik schilder van modern realisme tot impressionisme, afhankelijk van inspiratie en onderwerp. Mijn sterk gevoel voor kleur geeft mij de mogelijkheid een bijzondere impressie van de werkelijkheid te geven.
http://www.aaartnl.nl/kunstenaars/tetiana-gorbachenko
Tetiana Gorbachenko
Ik schilder van modern realisme tot impressionisme, afhankelijk van inspiratie en onderwerp. Mijn sterk gevoel voor kleur geeft mij de mogelijkheid een bijzondere impressie van de werkelijkheid te geven.
http://www.kleurrijkpalet.nl/biografie.html
Suzan van der Sman
Als gepassioneerd schilder streef ik naar realistisch werk waarin mijn enthousiasme en liefde voor mensen en bloemen … enz..
Mijn sterk gevoel voor kleur geeft mij de mogelijkheid een bijzondere impressie van de werkelijkheid te geven.
Wie van de drie? Dat de echte maar mag gaan staan. Dit zijn er nog maar een paar namen uit een lange rij.
Hun schilderijen verdienen misschien het predikaat vakmanschap, maar of het schilderkunst is en of een kunstcriticus het onder een bepaalde kunststroming laat vallen betwijfel ik.
http://www.aaartnl.nl/
Moet ik de olifanten schilderingen van Tetiana toch in een vakje stoppen dan kies ik voor: een gewoon vrolijk, kleurrijk, modern, niet origineel, hedendaags schilderij in African style.