Ik moet een portfolio maken voor de toelating op een kunstacademie, wat houd dit precies in?

De specifieke opleiding is vormgeving, beeldende kunst.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Een portfolio is een soort C.V maar dan van wat je gemaakt hebt.
Dus foto's van je werk. Zorg dat die foto's je object van de mooiste kant laten zien, zodat de mensen op de academie die jou aan moeten nemen zien wat je kan en doet.
9 jaar geleden
Het is een wat doelgerichter CV, waarin je die opleidingen vermeldt die voor de toelating nodig zijn. Bijvoorbeeld welke kunst opleidingen je gevolgd hebt (naast je gewone schoolopleiding) te beginnen bij de laatste, dan die daarvoor, enz.
Vertel ook iets over jezelf. Waar je talenten liggen, je visie op je eigen werk en welke ontwikkeling het heeft doorgemaakt. Ook vermeldingen waar en wanneer je geëxposeerd hebt en van wie (vraag wel eerst aan deze personen of ze het goed vinden dat je ze noemt) je precies les hebt gehad kan handig zijn.
Een uitgebreide fotomap is zeker nodig.
Het is geen schande bij de opleiding zelf te vragen wat ze precies willen zien. Probeer daar een zo zwart/wit mogelijk antwoord op te krijgen. Je kunt dan zelf het e.e.a. wat aanvullen en persoonlijker maken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet ook vooral niet om er dingen in te stoppen waar je minder of niet tevreden over bent. En dat je uit kunt leggen waarom je dat vind. Dat zien de mensen die je beoordelen heel erg graag. En niet alleen "af werk" in je portfolio stoppen maar ook schetsen en foto's/plaatjes waar jij je inspiratie vandaan hebt gehaald voor een bepaald kunstwerk.

Een portfolio moet een beeld schetsen van wie jij bent en hoe jij werkt en wat je het afgelopen jaar/2 jaar hebt gedaan en hoe jij je hebt ontwikkeld in die periode.