Wie weet het verhaal achter dit boeddha beeldje?

Het beeldje is 20 cm hoog, materiaal been of ivoor.
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik weet niet zeker of er achter dat beeldje nu zonodig een verhaal moet schuilen.
Maar als ik kijk naar de figuren op de rugzijde van de mantel, moet ik sterk denken aan de "Droom in de Roode Kamer" van T'Au Sjuhè Tsj'in (Cao Xueqin) en Kau ¨O¨. Vermoedelijk is de eerste de oorspronkelijke auteur en heeft Kau ö er vermoedelijk als uitgever aan meegewerkt. De oorspronkelijke Chinese titel is: HOENG LOU MENG. De beeldbepalende figuren in dit schitterende werk komen in geschrift en houtsnedes tot leven. De houtsnedes op de rugzijde van uw beeldje doen mij daar sterk aan denken. Die maken uw beeldje wellicht interessant. Vermoedelijk zien we Pau-ju in een van de tuinen waar het verhaal zich afspeelt.
Op Wikipedia wordt gesproken van de Droom van de rode kamer. Zie daar verder
Bronnen: