waarom zijn de afgebeelde engelen altijd jongetjes in de 15 eeuwse / 17 eeuwse schilderkunst ?

Dit viel mij op tijdens mijn bezichtiging aan Villa Borghese en Sixtijnse Kapel

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

De bijbel beschrijft engelen nooit als vrouw of onzijdig. Wel als mannelijk.
Ze worden wel omschreven als "zonen van God" (Job.1:6; 38:7).
Ook in Genesis 6:2 wordt gesproken over 'zonen Gods' .

Zie ook: "Ik zag een andere machtige engel uit de hemel neerdalen. Een wolk omhulde hem en de regenboog was om zijn hoofd. Zijn gezicht was als de zon en zijn benen waren als zuilen van vuur. Hij hield een kleine boekrol geopend in zijn hand. Hij zette zijn rechtervoet op de zee en zijn linkervoet op het land. Hij riep met een luide stem, zoals een leeuw brult ..." (Openbaring 10:1-3, NBV2004)

Veel(?) bijbeluitleggers veronderstellen echter dat engelen geslachtloos zijn, misschien naar aanleiding van een uitspraak van Jezus "dat engelen niet zoiets als een huwelijk kennen" (Matteüs 22:30).

Hoe dan ook: Voor kunstenaars die de bijbel erop na slaan is de conclusie dat engelen mannelijk zijn niet zo verwonderlijk. Hoewel: baby-engeltjes zul je in de bijbel niet tegenkomen, dat is dan weer een artistieke vrijheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (3)

Deze zogeheten cherubijntjes werden gezien als een verwijzing naar de hemel, naar het naïeve, smetteloze en zondeloze. Ze wekten vertedering op, zodat mensen hun zachte krachten eerder boven lieten komen. Met hun vleugeltjes konden ze het hier en het daar overbruggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vermoed dat ze geïnspireerd zijn door de vele afbeeldingen van Maria met haar kindje Jezus. Hij was ook zo'n zondeloze verwijzing naar de hemel, maar de enige die op deze manier ter wereld kwam.
Amadea
10 jaar geleden
Die jongetjes zijn geen engelen, maar Putto's. In de barokke kunst verbeelde dat de alomtegenwoordigheid van God.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Putti hebben geen vleugels, en zijn daarom geen engeltjes.
Antoni
10 jaar geleden
Er is ook (gewoon) een Nederlandstalige Wikipedia-site over de putto's: http://nl.wikipedia.org/wiki/Putto
Omdat de heren kunstenaars niet wisten hoe een meisjesplasserd er uit zag, wellicht?