Het zoeken naar vrijheid en spontaniteit stond bij Friedensreich Hundertwasser (1928-2000) voorop. De rechte lijn fungeerde bij hem als symbool voor het rationalisme van de moderne tijd. Onze samenleving hing volgens Hundertwasser aan elkaar van uniformiteit. Dat belemmert de mens zich creatief te uiten en vrij te leven. Hij zag daarin de ondergang van de mensheid. Je komt in zijn werk dan ook nauwelijks een kaarsrechte streep tegen. De Oostenrijker koos bewust voor de spiraal als vorm voor begrippen als geboorte, beweging, leven en dood. En Hundertwasser stelde dat kunst van iedereen is. Volgens hem is de mens van nature creatief en moet hij zich ook creatief uiten. Hundertwasser zag dat als een verplichting: je eigen vorm geven aan het afwijken van de rechte lijn.
Amadea
10 jaar geleden
Mijns inziens was zijn filosofie -ingegeven door de tijdgeest- OVERLEVEN TEN KOSTE VAN ALLES. Vandaar dat hij als Jood (zijn moeder was een Jodin en dat is bepalend voor de afstamming) heel gek genoeg lid werd van de Hitlerjugend. Verder zou je alle tegenhangers kunnen bedenken voor alles waar Hundertwasser tegen was. Zie hierna.

Hundertwasser was niet enthousiast over het Nieuwe Bouwen: een citaat: “Deze bouwstijl (Het Nieuwe Bouwen) kun je omschrijven als: gevoel- en emotieloos, dictatoriaal, harteloos, agressief, glad, steriel, zonder ornamenten, koud, onpoëtisch, onromantisch, anoniem en gapende leegte. Een drogbeeld van functionaliteit. Huizen waarin mensen wonen, mogen niet worden overgelaten aan een tegen een cultuurpolitiek agerende architectuurmaffia die nihilistisch esthetische spelletjes met de mensen speelt.(...) als die intellectuele, natuur- en mensvijandige maffia mensen dwingt generaties lang in pervers modernistisch geconcipieerde en zielloos gebouwde huizen te wonen, dan is dat een permanente misdaad. Deze gedwongen acceptatie van dictatoriale huizen door bewoners legt precies de basis voor de algemene geestelijke en lichamelijke nood waaronder onze Westerse beschaving, de staat, de natuur en wij allemaal lijden.”

Ik denk dus dat deze man heel erg van zichzelf uitging Zijn kunst was niet voor anderen bestemd. Wel een extreem autodidactisch mens.