Het modernisme is een stroming, onder andere in de schilderkunst, die kort na 1900 het levenlicht zag en zijn gloriejaren kende tussen 1910 en 1945. Daarna is er ook nog modernistische kunst gemaakt (denk aan Pop Art, Jackson Pollock, minimalisme...) en zelfs vandaag de dag zijn er nog schilders en kunstenaars die tot deze stroming gerekend kunnen worden, al is het stokje al wel grotendeels overgenomen door het postmodernisme (wat overigens een buitengewoon vage term is). Ik vermoed dus dat de term 'modern' afgeleid is van 'modernisme'.

De Engelse wikipedia geeft overigens een mooie definitie van modernisme:

"Modernism, in its broadest definition, is modern thought, character, or practice. More specifically, the term describes both a set of cultural tendencies and an array of associated cultural movements, originally arising from wide-scale and far-reaching changes to Western society in the late nineteenth and early twentieth century. The term encompasses the activities and output of those who felt the "traditional" forms of art, architecture, literature, religious faith, social organization and daily life were becoming outdated in the new economic, social and political conditions of an emerging fully industrialized world."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat ze al veel oudere kunstwerken hebben gevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is gewoon een term die tot de jaren 60 gebruikt werd. Nu gebruiken we de term: hedendaagse kunst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan hoort de kunst bij de huidige stroming van 'moderne kunst'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vermoed dat in de 20er jaren een lijn is ontstaan die de moderne kunst als afsplitsing introduceerde, de term zal dan ook blijven en heeft weinig met tijdsbepaling te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onder het woord modern verstaan wij tegenwoordig: 'hedendaags, nieuw' of zoiets.
Maar in de kunst is het een stroming van kunst, net zoals het impressionisme of het realisme.
Vergelijk het met geschiedkundige periodes, daar krijg je ook periodes met namen als 'nieuwe tijd' en 'nieuwste tijd'.