Op wat voor manier zijn Picasso, soutine en beckman geinspireerd door rembrandt?

Ik moet dit voor school beantwoorden maar ik heb echt geen idee...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op de website van de Joods-Franse kunstschilder Chaïm Soutine op http://nl.wikipedia.org/wiki/Cha%C3%AFm_Soutine wordt Rembrandt een aantal keer genoemd:

"Jean-Baptiste Siméon Chardin, Gustave Courbet en vooral Rembrandt vormen belangrijke inspiratiebronnen voor hem. Later zal Soutine zelfs naar Amsterdam gaan, waar het Joodse Bruidje tentoongesteld wordt. Over de manier waarop Soutine een Rembrandt benaderde, wordt door Kikoïne gezegd dat Soutine aangeslopen kwam, en vervolgens in een soort angstige bewondering tijdenlang stokstijf bleef staan."

"... Soutine [toont] zijn devote liefde voor Rembrandt door een grote serie schilderijen te maken van een onderwerp dat hij in het Louvre heeft zien hangen, namelijk de geslachte os."

"De Céret-periode

Na deze eerste periode volgde wat men de Céret-periode noemt, verwijzend naar Soutines verblijf in dit Franse plaatsje. Deze naam geldt voor de tijdsspanne van 1919 tot ongeveer 1923, dus van net voor tot net na zijn doorbraak. Over het algemeen wordt deze periode gezien als de meest expressieve periode in Soutines werk. Oorzaken hiervoor zijn de oorlog, en de dood van Modigliani in 1920. Deze twee dingen zorgden voor een ongelofelijke ontlading. Veel van Soutines bekendste werk stamt uit deze tijd.

In deze periode werd onder andere de serie geslachte ossen geschilderd, wederom een zeer wreed, dramatisch thema. Zoals al eerder vermeld, schilderde Soutine deze werken in navolging van Rembrandt, die hij erg bewonderde. Een ander thema dat Soutine overnam van Rembrandt was dat van de badende vrouw, welk ook uit deze tijd stamt."

Ik vond op Wikipedia geen duidelijke relaties tussen de andere schilders en Rembrandt.