wat is een compositieschema?

Wat is het compositieschema bij dit schilderij?http://www.museumsyndicate.com/item.php?item=4448

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Centrale compositie
We spreken van een centrale compositie als er een centraal punt is (dikwijls in het midden gelegen van het werk) waar alle andere elementen naartoe gericht lijken te zijn, dat noemt men een aandachtscentrum.Het is ook een symmetrische compositie.

Piramidale of Driehoekscompositie
Wanneer de beeldelementen gerangschikt zijn volgens een al dan niet zichtbare driehoeksvorm spreken we van een piramidale of driehoekscompositie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Compositie_(beeldende_kunst)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een compositieschema beschrijft hoe het beeld van het schilderij geordend is. Welke structuur zit er in, welke vormen worden weergegeven?

Edward Hopper maakte schilderijen met typisch Amerikaanse thema's. Het thema van "Room for tourists" (uit het jaar 1945) is een verlicht huis in een donkere omgeving. Hoewel het huis een voordeur heeft zie je geen pad dat daar naartoe gaat, alleen een klein gat in de heg. Er brandt licht, maar mensen en gezelligheid ontbreken.
Amadea
10 jaar geleden
In het algemeen analyseer je de compositie door het schilderij eerst als een verzameling kleurvlakken en lijnelementen te beschouwen. Dat geeft een basis. Al volgende zijn er de elementen die de blik sturen, verlichte kamer, deur, begin van het pad, schijnsel van lantaarn. Ook hun ordening bepaalt de compositie. Deze compositie is asymmetrisch heeft horizontale elementen en verticale elementen die van onder naar boven en van links naar rechts ongeveer in dezelfde verhoudingen zijn. De lichte stukken vormen een soort liggende vlieger met de kamer en het uithangbord als toppen en een extra gebogen element in de rechteronderhoek.