Op TV zie je heel erg vaak dat ze een 3D effect geven aan 2D foto's. Hoe heet dat, waarom doen ze dit en verliezen ze hier geen informatie mee?

Ik zal proberen te beschrijven wat ik bedoel.
Dan zie je een (oude) foto op TV, en dan verschuift de camera, en dan zie je de onderwerp op de foto die zich op de voorgrond bevind verschuiven ten opzichte van de achtergrond.
Dit is echt een hype wat ik de laatste jaren HEEL erg vaak zie op de TV. Dus blijkbaar zijn ze van mening dat het publiek dit mooi vind. Zelf denk ik bij mezelf: Dit is fake! Ze zitten allerlei truken uit te halen met de foto, terwijl ik gewoon de originele foto wil zien!
Ik vraag me ook af hoe ze dit doen? Want als de voor en achtergrond ten opzichte van elkaar verschuiven, dan zie je details van de foto tevoorschijn komen, waar komt die informatie dan vandaan?

Als laatste, hoe heet dit effect?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het is een 3D Ken Burns effect, en het is een voornamelijk handmatige bewerking waarbij objecten uit een foto geknipt worden, en de achtergrond weer ingevuld wordt. Op http://vimeo.com/35979833 vind je een tutorial.

Toegevoegd na 4 minuten:
Informatie gaat niet verloren, hooguit wordt er informatie bijverzonnen (of uit andere foto's gehaald). Als het subtiel gedaan wordt vind ik het eigenlijk best mooi, de TV makers vinden dat waarschijnlijk ook en daarom wordt het gedaan.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, ik weet nu dus hoe het heet, dan kan ik er meer over zoeken, thanks ;-)
Mijn vraag was dus inderdaad ook of er informatie word bijverzonnen. Je kan je afvragen (en dat doe ik dus ook) of dat niet onethisch is? Hangt misschien van het onderwerp af. Maar heel vaak word dit dus ook gedaan met historische foto's, en dan stoor ik me daar dus heel erg aan! Ik vind niet dat je daar informatie erbij moet verzinnen, want anders maak je er science fiction van!
Of het mooi is, ok, misschien wel. Maar dan zouden ze de foto ook kunnen gaan photoshoppen op elke manier die ze leuk vinden. maar voor mij verliest het dan de waarde van die foto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het word dus ook 3d pan and scan genoemd, of parallex effect.
(bron: beetje googlen op 3D Ken Burns)
gvrox
10 jaar geleden
Als iemand op straat voor een muur stond, dan is het niet echt geschiedvervalsing als je straatstenen en een stuk muur erbij verzint (of van een ander stuk van de foto kopieert). Als je ook nog eens mensen en voorwerpen in de foto gaat verwerken die er niet eens bijwaren, dat is een ander verhaal.