Hoe hebben kunstenaars op ‘vooruitgang’ gereageerd? Hoopvol? Argwanend? Kritisch?

onderzoek naar referenties in beeldende kunst

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

kijk eens op deze link. Ze hebben daar een bib.die je kan raadplegen.

http://www.stroom.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

De kunstenaars die in de afgelopen eeuw succesvol waren liepen meestal flink voor op de smaak van op de massa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan met wat je bedoelt met 'vooruitgang'.
Als je vooruitgang in mensenrechten en dergelijken bedoeld, zijn het vaak kunstenaars die het uiteindelijk veroorzaakt hebben.

Bedoel je technologische vooruitgang dan is het heel wisselend. De traditionele kunstenaars zijn dan argwanend, kritisch, vaak zelfs ronduit sceptisch.
Aan de andere kant staan er juist nieuwe kunstenaars op door diezelfde technologische vooruitgang. Kijk maar eens naar de Hogeschool voor de Kunsten welke een media-faculteit heeft waar ze kunstenaars opleiden die met nieuwe technologie aan de gang gaat.
De allereerste game opleiding in Nederland, Design for Virtual Theatre and Games is zelfs gecombineerd met de eeuwenoude kunst van theater maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel verschillend. Sommigen hebben "de vooruitgang" omarmd (b.v. constructivisten). Anderen moeten er niets van hebben (Helmantel, Hitler (als schilder dan).
Weer anderen bekritiseren "ontmenselijking" en eenzaamheid de moderne samenleving (b.v. Hopper)

Kortom, heel divers.