Kun je in 3D schilderen zodat kijkers (met een brilletje) 'in' je schilderij kunnen kijken? En zo ja, hoe? Of moet dit nog uitgevonden worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb nog nooit van gehoord dat er 3D schilderijen zijn gemaakt. Maar 3D drukwerk en films zeker wel. Van een tafereel wordt op hetzelfde vlak twee versies van gedrukt. Een versie een beetje rood, de andere een beetje blauw. Men krijgt dan het 3D brilletje, een glas rood, de andere blauw. De filters filtreren het plaatje van het andere kleur weg. Zo krijgt ieder oog een net andere versie van het tafereel te zien. De hersens combineren deze twee plaatjes tot 1 drie-dimensionaal beeld. Deze techniek wordt sinds de 1950's gebruikt en bestaat waarschijnlijk nog langer. Of je zoiets kan toepassen op schilderijen is maar net de vraag. Je moet van hetzelfde tafereel 2 versie schilderen met zeer kleine verschillen. Net alsof je met een oog kijkt en dan schildert. Vervolgens, zonder te bewegen, kijk je met het andere oog en dan schilder je dat. Kleine verschillen doordat je ogen uit elkaar staan en zo met een klein verschil iets bekijken. De vraag bij mij rijst is hoe schilder je te 2e versie zonder dat de 1e verdwijnt onder de verf?

Dat gezegd hebbende, de mens is vindingrijk. Ik zou beginnen met het bestuderen van 3D drukwerk. ALs je het idee krijgt dat je zoiets zou kunnen schilderen, wat let je dan. Misschien heb je dan een wereldprimeur... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aanvulling: de 3D films van tegenwoordig werken met gepolariseerd licht. Als je bijvoorbeeld naar Avatar gaat, is je bril echt niet rood en groen, maar heeft het glazen die ogenschijnlijk hetzelfde zijn.
De truc is dat de twee beelden die vroeger met iets meer rood en groen werkte, worden nu geprojecteerd met licht dat gepolariseerd is. Simpel uitgelegd:
Licht zijn golven.
In het eerste beeld beweegt het licht van links naar rechts en in het tweede geprojecteerde beeld beweegt het licht van boven naar beneden.
Het ene glas van de bril laat het ene licht, het andere glas van de bril laat het andere licht door. Slim he? Uitgebreide uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polarisatie_(elektromagnetisme)

Andere antwoorden (3)

Kan ook zonder brilletje, dat heet een kijkdoos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 3D films werken met gepolariseerd licht (zie ook reactie op eerste antwoord). Het lijkt me onmogelijk om dit te schilderen. Tenzij er verf bestaat die het licht 'horizontaal danwel verticaal terugkaatst'.

Met rood en groen zoals de eerste antwoorder heeft vermeld is een goed optie.
Handig lijkt me om met zo'n bril op te gaan schilderen.
Eerst de goede rood verf en de goede groene verf zoeken. Het rooie moet compleet wegvallen als je door het rode glas kijkt.
Dan het schilderen:
Eerst het rode glas afsluiten dan het schilderij maken met groen, en met een beetje zwart om de kleuren later terug te kunnen zien. Dan het groene 'glas' afsluiten en het rode vlak naast het groene maken.
Daarna kunnen misschien ook combinatie van kleuren worden toegepast.

Het zal veel oefening kosten, ik zou heel simpel beginnen bijvoorbeeld een letter. Het is een nieuwe discipline, ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me een leuk experiment.

Met de computer hebben ze ook 3D afbeeldingen gemaakt, die je zonder bril bekijkt. De truc is dan dat je lichtelijk scheel kijkt, waardoor je met het ene oog een net iets ander beeld ziet (wat er namelijk vlak naast staat), waardoor dit verschil zich uit in een mooi 3D beeld
Zie:
http://argos.punt.nl/?id=382225&r=1&tbl_archief=0&

Het nadeel is dat het voor velen een kunst is om dit te kunnen zien. De helft slaagt er maar in. De andere helft verzucht uiteindelijk 'volgens mij neem je me in de maling' of lijden aan het 'de-kleren-van-de-keizer syndroom'.
Als je op die manier kijkt, zou je wellicht in diezelfde stand kunnen gaan schilderen. Maar de kans dat je ogen dit niet fijn vinden, als je een half uur bezig bent, is groot. De vraag is ook of je de precisie van de pc kan evenaren....

In ieder geval suc6, hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mij geen 3D schilderijen bekend... Het 3D schilderen is onmogelijk, omdat het veel te complex is te maken voor een schilder... Op de pc gaat dit prima, maar een computer is er voor om complexe zaken te maken, wat iemand in real life never nooit nie zou kunnen...

Plaatjes en afbeeldingen zijn er genoeg, maar schilderijen geen...