Wat is de betekenis achter het schilderij Het Afscheid van Telemachus and Eucharis van Jaques-Louis David?

Ik heb dit schilderij onlangs in de les over neoclassicistische kunst voorbij zien komen, en ik wil er graag meer over weten. Op het internet heb ik de titel en de naam van de schilder kunnen vinden, maar ik heb er gek genoeg verder niets over kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Computoon
11 jaar geleden
Op de Engelstalige Wikipedia is het achterliggende verhaal zeer beknopt samengevat wel te vinden. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Eucharis_(fiction) Het is voor mij wat lastig om te vertalen en aangezien we hier in principe Nederlandstalige moeten geven, wil ik je naar die site verwijzen. Toegevoegd na 59 seconden:
Nederlandstalige = Nederlandstalige antwoorden

Antwoorden (2)

Telemachus is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is in de Odysseia van Homeros de zoon van Odysseus en Penelope. Hij is de hoofdfiguur in Les aventures de Télémaque (1699), het bekendste werk van de Franse schrijver Fénelon. Dat is een pedagogische roman geschreven ten behoeve van de pupil van de schrijver, de kleinzoon van koning Lodewijk XIV. Een epos in proza en een vrije improvisatie op Homerische thema’s.
In dit werk lijdt Télémaque tijdens zijn zoektocht naar zijn vader schipbreuk op het eiland van Calypso. En hij wordt verliefd op een nimf uit het gevolg van Calypso, Eucharis (een personage dat niet voorkomt in de Griekse mythologie). Uiteindelijk moet Télémaque zijn geliefde achterlaten, omdat de plicht hem wegroept om verder naar zijn vader te zoeken.
Dit verhaal raakte het meest bekend door het schilderij van Jacques-Louis David, geschilderd tijdens Davids ballingschap in Brussel (1818). Hierop is dus te zien hoe Telemachus afscheid neemt van zijn geliefde Eucharis.
Amadea
11 jaar geleden
Uit de tekst aangetroffen The J Paul getty Museum begrijp ik een en ander zo….

Telemachus is op zoek naar zijn vader Odyseus. Op zijn omzwervingen raakt T onder invloed van de bekoring van de nymph Eucharis . T moet echter een einde maken aan de romance want de plicht om zijn vader te zoeken voor gaat.

Het zinnebeeldige wat de schilder heeft willen uitdrukken, is het liefdevolle begrip. van Eucharis, die dat tracht te verduidelijken door in volle overgave haar gevoelens over te brengen door zich aanhankelijk te vleien tegen T. Zij slaat haar armen om zijn nek en laat haar hoofd rusten tegen /op de schouder van T.

Hij op zijn beurt, rust met de rechter hand op haar dij en met zijn linker hand houdt hij een speer rechtop. Zijn gespierde lichaam, zichtbaar door de openvallende tuniek is in contrast met de lieftalligheid van E. Hiermede duidelijk makend, dat hem nog een zware taak te wachten staat.