Als ik een potloodtekening maak van een foto van de Koningin, en die tekening commercieel gebruik,schend ik dan auteursrecht van de fotograaf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Geen enkele afbeelding van Beatrix, andere leden van het Koninklijk Huis of welke Nederlander dan ook mag je 'zomaar' openbaar maken, laat staan voor commercieel gebruik. Jij zou toch ook niet akkoord gaan als ik t-shirts ging verkopen met jouw portret erop...?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me niet helemaal waar. Een cartoonist verkoopt zijn tekeningen ook aan de krant en heeft daar dus commercieel gewin bij, overigens net als de uitgever die de krant met de cartoon erin verkoopt. Cartoonisten tekenen toch vaak genoeg bestaande mensen, niet in de laatste plaats leden van het Nederlandse Koningshuis. Een tekening is in dit geval denk ik toch echt iets anders dan een foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: en ik denk niet dat de cartoonist daar iedere keer voor betaalt aan de geportretteerde, of überhaupt maar toestemming vraagt om de tekening te mogen publiceren/verkopen. Misschien dat een tekening meer onder 'vrijheid van meningsuiting' valt. Interessant vraagstuk.

Het beste antwoord

Als je de foto precies natekent is het een geval van verveelvoudiging en is het nodig toestemming van de fotograaf te hebben. Ik zou de tekening aan de fotograaf voorleggen en toestemming vragen om de tekening te publiceren met de vermelding van de maker van het oorspronkelijke werk. Aangezien jij ook moeite hebt gedaan om een tekening van het werk te maken zou je niet de volle vergoeding moeten betalen. Zonder meer een foto overnemen komt neer op een bedrag van 70 euro of meer.

Het is een geval waar je met de fotograaf onderling uit moet kunnen komen. Als het zoals je zegt een commercieel oogmerk heeft dan neem ik aan dat de fotograaf ook wel een krent in de pap wil hebben. De fotograaf heeft veel kosten gemaakt om de foto te maken, dus het is alleszins redelijk daar ook aan tegemoet te komen.