Op school deden wij het best makkelijk maar dan alleen de schaduw; een wit doek als achtergrond, dan een lamp naar het doek gericht. Diegene die je wilt natekenen, gaat voor het witte doek zitten, op het witte doek plak je een groot formaat papier, en dan trek je de schaduw van de persoon over op het papier. Later kan je dit portret leuk aankleden, dmv stiften, potloden, verf, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je niet makkelijk.

Goed leren kijken. In het dagelijks leven zien we heel veel om ons heen en registreren dat zonder het op te merken. Bij leren kijken naar een gezicht ga je ontdekken dat zien en kijken heel verschillend zijn.
Welke uitdrukking wil je aan het gezicht geven of welke uitdrukking zie je bij dat persoon. Ook daar zijn verschillen in. Wat de een ziet is niet altijd wat de ander in een gezicht ziet.
Daar moet je gewoon heel veel voor oefenen. Kijken en proberen.

Kijk ook eens in boeken. De bibliotheek heeft ze!
En kijk dan ook naar spieren> welke spieren geven welke uitdrukking?

Hier staat een reeks artikelen over tekenen ook over portrettekenen, met tips.
http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/29107-portrettekenen-naar-levend-model.html

Heb je dat allemaal gedaan en wil het een beetje lukken en wil je er verder mee,
dan zijn er een heleboel tekencursussen.

http://www.loi.nl/hobby_en_vrijetijd/tekenen_en_schilderen/portrettekenen_en_schilderen/index.htm?cmp=knc-34223&HBX_OU=50&HBX_PK=%2Bleren%20%2Bportrettekenen&kwd_id=14428-7E8EEE11-D9E9-490F-B01C-0ED1C8D8C760S16175953376&gclid=CPmf_vbxrrUCFWHHtAodd08A2Q
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Teken eerst eens een ovaal en maak er een gezicht van door horizontale lijntjes te gebruiken voor ogen, neus en mond

Meestal wanneer we een gezicht tekenen gebruiken we de verkeerde verhoudingen

Teken een ovaal vlak verdeel dit horizontaal in 2 en trek een horizontale lijn.
Het onderste vlak deel je ook in twee en trek je een horizontale lijn.
weer het onderste vlak deel je ook in 2 en trek je ook een horizontale lijn.
Je hebt nu een ovaal verdeeld door drie lijnen.
De bovenste lijn komen de ogen op.
De lijn daaronder wordt de punt van de neus.
En de onderste lijn is het midden van de mond.
Plaats op deze lijnen de ogen neus en mond met d'e zelfde lijntjes als je eerste tekening en gom de overtollige schetslijnen weg.
Vergelijk nu beide tekeningen

Methode twee zal heel waarschijlijk een betere verhouding geven.

Maak nu een willekeurig vlak en gebruik dezelfde tweede methode en je zult zien dat je van bijna ieder willekeurig vlak een gezicht kan maken.

Eén kanttekening, de verhoudingen van een kindergezicht liggen iets anders, vooral naarmate ze jonger zijn.
Robby Bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momopoyolo Waarom zou dat de vraag niet zijn.
Eerst proberen te kruipen en dan leren lopen.
Denk je nu echt dat er tips bestaan waardoor dat je op 1 dag kunt leren tekenen.
Eerst de basis en dat begint met de juiste verhoudingen leren en schetsen veel schetsen. Daarna kan je aan een volwaardige tekening beginnen.
Maar als je de verhoeding van een mensengezicht nog niet kent dan zullen de ogen steeds te hoog getekend worden met alle gevolgen en teleurstellingen vandien vandien
Robby Bb
Wat ook een methode is en waarbij je hulpmiddelen gebruikt is eerst een foto van iemand maken. En die dan projecteren met een beamer o.i..d naar het formaat van je doek of papier. En dan is het over trekken en verder afmaken. Bij portretschilderen is het vaak zo dat je eerst de achtergrondkleur opzet (bijvoorbeeld n.a.v het karakter van de persoon) en dat je dan het hoofd erop schetst of projecteert. En het dan verder laagje voor laagje gaat schilderen tot je tevreden bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beamer is een mogelijkheid maar dan moet je de beamer zodanig opstellen of afstellen dat hij geen vertekend beeld geeft omdat hij niet loodrecht geplaatst is. Nog een trucje om het iets gemakkelijker te maken is, wanneer je iets wil aftekenen van een afbeelding of foto, om de afbeelding of foto onderste boven te draaien. Reden hiervoor is dat niet geoefende mensen in hun hersenen een bepaald beeld hebben van een voorwerp, hoe dat ze dit als kind hebben getekend. bv een huis is een vierkant met een driehoek op, een auto is een vierkant of rechthoek met 2 cirkels.
Daarom gaat deze gedachte altijd in de weg zitten bij het tekenen door een niet geoefend persoon.
Wanneer we nu een foto van een gezicht gaan omdraaien dan zien de hersenen deze foto niet meer als een gezicht maar als lijnen en dan is het makkelijker om dit af te tekenen.
Je kunt als test eens een foto van een zeer bekend persoon of familielid omgedraaid aan iemand laten zien. Je zal dan merken dat ze deze persoon niet erkennen
Robby BB
De vraag is ook, wat wil je precies? Wil je eenmalig snel een persoon natekenen en maakt het daarbij niet uit hoe? Dan kun je een foto uitprinten en overtrekken bvb. Maar wil je het zelf doen, zonder dit soort hulpmiddelen, dan zul je echt heel veel moeten oefenen en goed kijken. En dat is niet iets wat makkelijk zal gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ben ik géén schilder/tekenaar of wat ook (ben slechts lijstenmaker) maar ik hoor nog weleens iets over schilderen.
Zo had ik ooit een klant die portretten schilderde, vroeg hem of dat niet giga moeilijk was en hij gaf aan dat hij bij bijv. het gezicht (vanaf een foto dan) omgekeerd neerzette.
Zo leek 't geen gezicht meer maar een object die hij naschilderde en zo kon hij dus ook bepaalde expressies zeer goed op doek/papier zetten.
Iedereen zal z'n eigen technieken hebben, proberen dus!