We kennen alweer een hele tijd de manier van noteren met 5 balken. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd het Klavarskribo ontwikkeld, waarmee je makkelijker pianomuziek zou kunnen lezen. Dat lijkt er meer op dat de muziek op zijn kant staat. Het werd geen groot succes. Wie noten kon lezen had het niet nodig...
In de middeleeuwen gebruikte men een ander soort schrift, er waren - onder andere- vier balken en de waarden van de noten waren niet zoals we nu kennen met hele, halve, kwartnoten enzovoort. Men gebruikte zogenaamde neumen, waarmee men Gregoriaanse muziek kon opschrijven. Die lijken op blokjes, sommige groot , andere klein, dicht of open.
Overigens zijn er nog meer manieren om muziek te noteren. Die kan je wel bij Wikipedia vinden.

Toegevoegd na 55 seconden:
Ik zeg 5 balken: ik bedoel vijf lijnen in één notenbalk.

Toegevoegd na 21 uur:
De manier van muzieknotatie met het huidige schrift is ingegeven door de wens muziek te noteren voor meer dan één stem of meer dan een instrument of zelfs een heel orkest. Met neumen was dat nooit gelukt en nu kun je, als je een orkestpartituur openslaat, voor elke instrumentengroep of stem een eigen notenbalk zien. Ze beginnen allemaal tegelijk, de dirigent houdt orde in de tent en uiteindelijk bereikt iedereen gelijk de laatste maat....