Wie weet wat dit is, waar het vandaan komt en wat de achtergrond is?

Voor zover ik kan beoordelen is dit een kunstig bewerkte koperen huls. Hij komt uit de familie maar ik heb er verder geen informatie over. Wie kan me hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen loopgravenkunst. Er was in Indonesie geen loopgravenoorlog. Wel Indonesische (naoorlogse)kunst of kunst die in alle rust kon worden aangebracht op een gevonden huls. Een huls van een 25 pounder veldgeschut. De vorm van de huls is er een van Engelse makelij. Daarop duiden de tekens in de bodemplaat. Links het lotnr. S 486 het jaartal 1942 de letters CF. Het is een 25 ponder gebruikt bij veldgeschut. De aangebrachte versiering is duidelijk Indonesisch handwerk. Koperslager, zilversmeden en dergelijke handwerkslieden waren zeer bedreven in het aanbrengen van versieringen op de gevonden hulzen. Afkomstig dus van het Nederlandse leger in Indonesië. Vermoedelijk Java.De huls is geen Japanse makelij, gezien het jaartal 1942. Er zou dan 2602 hebben moeten staan. Het kan een gevonden huls van een veldkanon zijn tijdens het bombardement op Soekaboemi. Of waar dan ook in Indonesië waar het leger met dit soort artillerie aanwezig was. Ik denk hoofdzakelijk Java en Sumatra. Gevaarlijk werk om dat in de loopgraaf te doen, waardoor je je makkelijk zou verraden door het geklop op de huls.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw duidelijke antwoord! Ik ben blij nu de achtergrond te kennen!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is het loopgravenkunst. in de oorlog maakte de militairen kunst van hulsen van grote patronen als ze zich verveelde met wachten in de loopgraven