Wat zijn de verschillen tussen het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum?

Ik had bijvoorbeeld als verschil: in het Van Gogh Museum hangen vrijwel alleen van Gogh en een paar schilderijen van andere kunstenaars om te vergelijken, in het Rijksmuseum hangen diverse kunstwerken van diverse kunstenaars.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Wat hier het belangrijkste is: de tijd. In het Van Gogh hangen alleen tijdgenoten, in het Rijks hangen er schilderijen van allerlei stromingen, ook tijdswijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Van Gogh Museum is gespecialiseerd in kunst uit de 19e eeuw, in het Rijksmuseum hebben ze kunst uit allerlei tijden (wel hebben ze bijzonder veel 17e eeuws werk, maar wel ook allerlei dingen uit andere tijden).

In het Rijksmuseum hebben ze niet alleen kunst, maar ook allerlei historische voorwerpen.

In het Van Gogh Museum hebben ze met name schilderijen, tekeningen, brieven en wat beeldhouwwerken. In het Rijksmuseum vind je kunst uit veel meer disciplines, zoals ook fotografie, meubels, mode, etc.

In het Van Gogh Museum hangt met name Westerse kunst, in het Rijksmuseum hebben bijvoorbeeld ook veel Aziatische kunst.

Het Rijksmuseum heeft een veel grotere collectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoofdgebouw van rijksmuseum is al bijna 10 jaar gesloten in verband met een verbouwing.
Het van Gogh Museum was de afgelopen 10 jaar gewoon te bezoeken.

Voor een museum toch niet een onbelangrijk verschil.