krijg je olieverf uit je kleren? ik wil schilderen op canvas met kleuters. kan dat ook met normale kinderverf?

ik wil schilderen op canvas met kleuters. kan dat ook met normale kinderverf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je kunt ook ecoline nemen dat is goed uitwasbaar, zo is mijn ervaring. Je kunt er transparant mee schilderen. Ook leuk is druppels wegblazen (je laat een drupje vallen op het canvas en de kleuter blaast dit door een rietje alle kanten op), je kunt ook figuren maken met wasco (wit geeft een leuk effect, maar je kunt alle kleuren gebruiken) en dan verven met ecoline en een kwast.
Hieronder een inspirerend linkje.
(voel ik een moederdagcadeautje aankomen?;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Olieverf uit je kleren is in de praktijk onmogelijk. Speciale kinderverf is zo'n beetje overal makkelijk van te verwijderen behalve uit kleding (een week geleden weer ondervonden). Dus ten eerste kliederschorten en ten tweede moeten de kinderen direct hun handen wassen omdat die kleine vingertjes overal aankomen (de gordijnen, de bank, het kleed etc.) Ik heb zelf inmiddels al de verf de kliko ingedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan met gewone kinderverf, of acrylverf is ook veilig. Olieverf zou ik echt niet doen bij kinderen, is gevaarlijk want je moet met thinner werken, en het is schreeuwend duur! Gewoon plakkaatverf of acrylverf nemen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou vingerverf nemen. Dat is op waterbasis en is overal uit te krijgen. Bovendien is het niet gevaarlijk bij inname (aflikken van handjes). Het dekt op canvas even goed als acrylverf, maar is speciaal voor kinderen.
12 jaar geleden
ik zou geen olieverf gebruiken, het gaat zelfs niet goed van je handen af.. Ik zou gewoon verf op een canvas spuiten (samen met het kind) en dan hen laten kliederen dmv een tak, een rietje, een spatel.. om zo'n speciale effecten te creëren.. Ik werk zelf ook met kleuters en dit vind ik telkens prettig om te doen :)

Toegevoegd na 1 minuut:
en met verf bedoel ik gewoon simpele bussen verf die je op de meeste scholen kan terugvinden van crea, bruynzeel en dergelijke..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk toch dat je met een onmogelijke combinatie (canvas - kinderverf) aan het puzzelen bent...
Kinderen moet je inderdaad laten werken met een verf die niet giftig is, en dan kom je uit op kinderverf - dat is volgens mij plakkaatverf. Maar plakkaatverf is gewoon niet zo geschikt voor flexibele dragers zoals canvas; de verf zal snel gaan brokkelen als ie droog is omdat de ondergrond beweegt. Of je moet er een experiment van maken, en de natuurlijke processen als onderzoeksmateriaal voor de kinderen aanbieden. (Kan ook leuk zijn trouwens!)

Maar als het je puur om het resultaat gaat is Ecoline natuurlijk een optie, maar op zich niet zo geschikt om op een doek te verwerken omdat het erg vloeibaar is en tussen het weefsel zal weglopen. Of je moet het doek zwaar prepareren.
Acrylverf, zeer geschikt voor werken op doek, geeft onuitwisbare vlekken als het droog is, het is nl niet meer wateroplosbaar dan. Met een hoog percentage alcohol is er nog wel wat te redden, maar door de structuur van het weefsel zal verwijderen van vlekken erg moeilijk blijven. Ook denk ik dat het niet gezond is als de kinderen deze verf (oraal) binnen krijgen.
Olieverf, uiteraard ook geschikt om op doek te gebruiken, lijkt me voor kinderen zeker niet geschikt, vanwege toxisch gevaar en weer die vlekken...

Kortom, ik ben benieuwd waar je op uitkomt!