Om dezelfde reden dat wij nu tv hebben en internet en kranten en boeken en foto's. Stom antwoord misschien, maar hoe moesten in die tijd de gewone mensen anders weten hoe iemand eruit zag? Zoals wij nu ook zonder al die media niet zouden weten hoe onze paus (bijvoorbeeld) of andere beroemdheden eruit zien.

In de Middeleeuwen wisten de mensen die verstand hadden van de heiligen wel hoe zo'n heilige eruit zag, maar de "gewone" burger had daar geen kaas van gegeten en boeken waren (zeer waarschijnlijk) erg duur, dus bedachten ze standbeelden zodat iedereen de heiligen kon bewonderen. En die maakten ze en zo wist iedereen hoe die heilige er uit zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om dezelfde reden waarom men nu beelden maakt; om de betreffende persoon te eren.
12 jaar geleden
Beelden werden vaak in de Rooms Katholieke Kerk geplaatst. De gelovigen lazen zelf de Bijbel niet, of konden die niet eens lezen omdat ze analfabeet waren.
De beelden werden dan gebruikt als beeldmateriaal om het geloof uit te leggen.

En het eerste antwoord is ook goed: de heiligen werden vereerd met die beeldendienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die tijd was het niet gebruikelijk 'gewone mensen' af te beelden en werden er personen uit de religie gebruikt om te schilderen en te beeldhouwen . Op die manier werd religie ook verbreid onder het volk.