Kun je een Canvas doek dat al bedrukt is, bewerken met bijvoorbeeld vernis zodat je het buiten kunt hangen en het niet meteen vergaat?

Canvas schilderij vernis

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doek komt wel onder een afdakje te hangen. We hebben een hele gave Canvas gezien bij een tuincentrum, maar deze hebben ze niet voor buiten. We willen deze wel graag in de tuin onder ons afdakje hangen. Dus echt nat zal die niet worden....

Het beste antwoord

Je kunt er misschien een laag paverpol overheen smeren. Dat is een soort van textielverharder en word wel gebruikt om bijvoorbeeld kunstwerken van een materiaal dat niet goed tegen regen e.a. kan en die je toch buiten wilt plaatsen te beschermen tegen het weer. Dus ik denk dat als je het doek insmeert met dat spul (voor en achterkant) dat het wel een paar jaar mee gaat buiten.
Het is bij de meeste hobbywinkels wel te verkrijgen. En bij de link van hieronder vind je de site van het product waar het ook te bestellen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij een heel goed idee en dat ga ik
ook eens toepassen: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt erg goed

Andere antwoorden (3)

ja dat kan.zoek wel ff uit met welke verf het bedrukt is zodat je de bijpassende lak/vernis kunt gebruiken.in alle gevallen zal het zeker niet "meteen" vergaan.dat zou erg snel zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een Canvas voorgedrukt en te koop bij een bouwmarkt. Vraag me af of ik kan achterhalen welke verf er dan gebruikt is. en snap dat het niet meteen vergaat, maar gaat erom dat het minimaal 2jaar hangt
Vermoedelijk is dat doek al zo bewerkt dat het tegen een flink stootje kan. (Ik denk dat het helemaal van plastic is, maar zeker weten doe ik het niet). Er bestaat acrylvernis voor buiten en dat is aan te raden. Wel goed letten dat je de latten waar het doek op is gespannen goed vernist, als ze van hout zijn.

Toegevoegd na 3 dagen:
Correctie. Let op dat je het houten raam waarop het doek gespannen is met vernis behandelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn sprays in de handel om dit soort werk een coating te geven, maar weerbestendig worden ze hier niet van.

canvas blijft altijd vocht opnemen dus ook al zou je de afbeelding een beschermlaag geven, van de achterkant en via het raamwerk kan er altijd vocht bij komen en krijg je alsnog schimmel en 'het weer' erin. het materiaal kan wegrotten.

als de afbeelding op materiaal afgedrukt is wat weerbestendig is kan het door weersinvloeden verkleuren ook al rot het niet weg.

wij behandelden schilderwerken, aquarellen etc met spray om het te beschermen als mensen er geen glas voor wilden hebben.
het is te verkrijgen in mat en glanzend.

mocht dit je wat lijken vraag dan eens info bij een hobbywinkel of zaak waar je werk in kan laten lijsten. maar canvas echt waterbestendig maken, en zorgen dat het niet verschiet gaat je niet lukken als je geen speciaal materiaal hebt voor buitenshuis.

(dit soort afbeeldingen zijn wel te verkrijgen in tuincentra's o.a.)