Wat betekent Hollands Impressionisme?

Wat is dit precies voor stijl, welke bekende schilders schilderden in deze stijl en wat zijn de kenmerken van deze stijl?

Toegevoegd na 1 minuut:
en hoe en wanneer is deze stijl ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huiswerktijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, gewoon interesse. ik zag het voorbij komen op televisie en vroeg me af wat het nou precies inhoudt.

Het beste antwoord

vanaf 1870 tot ong 1905:

Hollands impressionisme; voornamelijk het puur Hollandse landschap is typerend voor de Haagse school. Voor de Amsterdamse school zijn juist schilderijen met taferelen uit het uitgaansleven en stadgezichten overwegend. Bij landschappen is vooral de lucht erg belangrijk. Vaak wordt er in kleurengamma’s geschilderd. Dat wil zeggen in een bepaalde kleurtrend zoals bijv rood/bruin. Dit wordt vaak gedaan om de rust in het schilderij te bewaren. Vooral de Amsterdamse school heeft interesse voor de Japanse cultuur (japonisme).

Toegevoegd na 2 minuten:
Al langere tijd is het onbegrijpelijk voor mij dat Jacob Maris zo standvastig wordt beschouwd als de grootste van de Haagse School kunstenaars. Ik kan het nog volgen vanuit een aantal vroege, stoer opgebouwde, doeken waarvan er twee op de tentoonstelling hangen. Maar met het gehele werk in het hoofd is daar toch ook een Paul Gabriëls die de grote ruimte van de lucht weet op te roepen rond een centraal staand molenlijf in het lege, lage landschap. Misschien tevéél alleen maar molens? Dan Willem Roelofs die zich vanuit de gekunstelde Hollandse Romantiek heeft ontwikkeld tot een licht en helder schilderen, een schilder die in de laatste fase van zijn leven met enkele lichte kleurvegen de weidsheid èn de begrensdheid van het Hollandse weideland wist te verbeelden, in losse zetten, dun geschilderd, met hier en daar een zwervend koeienlijf.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord!