Moet ik droge bloemblaadjes of verse bloemblaadjes gebruiken?

Ik ben van plan om een vrouw te maken van klei. Ik wil daarna haar hele lichaam bedekken met echte bloemblaadjes. Maar nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen en welke manier het langst goed blijft. Moet ik verse bloemblaadjes gebruiken of is het beter als ik die bloemblaadjes eerst opdroog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het beste is om te drogen tussen bijvoorbeeld een telefoon boek. of tussen een zwaar iets. Bijvoorbeeld z'n klem die daar voor zijn gemaakt. Naam ben ik even kwijt. Dan blijven ze mooi plat en drogen ze goed uit, dan gaan ze het langste mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedroogd is het beste, als je verse blaadjes gebruikt gaan die drogen op de klei, en krimpen dan, zodat je open stukken krijgt, of dat ze af gaan vallen
12 jaar geleden
Vers zal makkelijker verwerken. Ze zijn flexibel, maar zouden kunnen gaan schimmelen of blijven niet zitten door het vochtgehalte in de blaadjes. Gedroogd is niet flexibel meer, ze verpulveren sneller. Lijkt me geen makkelijke klus! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoe lang het mooi moet blijven. Verse verleppen en verdrogen, tenzij je bloemblaadjes gebruikt van bloemen die van zichzelf als stro-achtig zijn (zoals, verrassing, de strobloem).
Als je lang bezig zult zijn met het bedekken, zijn de eerste al verlept voor je klaar bent denk ik.
Wat ook een mogelijkheid is: "Was de bloemen en dep ze droog. Klop het eiwit losjes op. Doop de bloemen voorzichtig in het eiwit en daarna in de kristalsuiker. Je kunt de (bloemen) in de zon laten drogen of in een (openstaande) oven. Bewaar de gesuikerde bloempjes niet te lang!" (Bron: http://citysalad.nl/recepten/ - daar gaat het over eetbare bloemen, maar dit kun je natuurlijk ook voor andere bloemen toepassen.)

Bloemen drogen:

"In eiwit en suiker
Een oude methode. Meng het eiwit van 3 eieren met 3 eetlepels water. Dompel de bloemen erin en bestrooi ze daarna met fijne kristalsuiker en droog ze. Doe dit een paar keer. Het drogen van de bloemen met deze methode duurt 3 tot 4 dagen, het resultaat is perkamentachtig.
De houdbaarheid van de bloemen is beperkt, de bloemen zijn luchtdicht afgesloten. Viooltjes, rozen en nog meer bloemen krijgen een mooi resultaat bij deze droogtechniek.

In de oven op 50˚C
Leg de bloemen in de oven, welke op 50˚C is voorverwarmd, en zet de ovendeur open. Op deze manier kan het vocht wat uit de bloemen komt, weg.

In de magnetron
Leg de bloemen tussen twee laagjes huishoudpapier en zet de magnetron op de laagste stand. Kijk regelmatig of alles goed gaat. Vervang, indien mogelijk, het papier als het te vochtig is geworden."
(Bron: http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/7954-het-bewaren-van-eetbare-bloemen.html )

Let op: bloemen die met eiwit en suiker behandelt, trekken veel vocht aan en zullen dus ook niet heel lang mooi blijven.

Wil je je kleivrouw met bloemen versieren die echt lang mooi blijven, dan zou ik vermoedelijk liever kiezen voor rozen die nog redelijk in de knop staan, die drogen, en die in de klei prikken als die nog niet uitgehard is.

En ik zou graag een foto zien van het resultaat, het klinkt als iets dat heel mooi kan worden.
Succes!