Hadden mensen kritiek op het schilderij ''De verzoeking van de Heilige Antonius'' van Dali en heeft het een economische en politieke lading?

Voor mijn kunstanalyse moet ik weten of mensen kritiek hadden op dit schilderij en anders hun mening hierover.

Ook wil ik graag weten of het kunstwerk een politieke of economische lading heeft.

Alvast bedankt, ik kan het namelijk (helaas) niet vinden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je Dali, want er zijn er verschillende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad Dali (Ik geloof dat ik dat ook in mijn vraag/titel vermeldt had, anders, sorry voor de onduidelijkheid)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over gelezen, sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even de puntjes op de i te zetten: Het is Dalí, met een accent op de i. Dus met de klemtoon op de laatste lettergreep. Dat heb ik in Spanje geleerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dank u wel! Goed dat u het zegt!
Weet u toevallig ook of er nog wel iets economisch en politieks is aan dat schilderij?

Antwoorden (2)

Het thema van de verzoeking van de heilige Antonius moest een illustratie geven van de strijd tussen goed en kwaad in het oeuvre van Maupassant. Dit thema wordt hier uitgebeeld door Sint-Antonius die, via het ophouden van een kruis, probeert te weerstaan aan zijn verleidingen. De bekoring verschijnt voor hem in de vorm van een paard, dat symbool staat voor de kracht en voor de wellust. Achter het paard staat een olifant, met op zijn rug de kelk van de ontucht. In de kelk staat een naakte vrouw die het erotische karakter van de compositie benadrukt. Ook de olifant op de achtergrond, met de fallische vorm op zijn rug, en de dieren met hun lange poten die hen bijna gewichtloos maken, staan symbool voor de seksuele opwinding. Half verscholen in de wolken op de achtergrond is het Escuriaal voorgesteld, de belichaming van de wereldlijke en geestelijke orde. De kunstenaar slaagt er hier in de toeschouwer in onzekerheid te laten: is Sint-Antonius sterk genoeg om, via zijn bezwerend gebaar en de rots van het geloof waarop hij steunt, zijn visioen te verjagen, of zal hij onder de voet gelopen worden door deze karavaan van de zinnelijkheid die hem bedreigt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was veel kritiek op dat schilderij vanuit katholieke hoek, vanwege die naakte vrouw. Op Dali op zichzelf was ook veel kritiek vanwege zijn levensstijl en 'rare' seksuele uitspattingen.
Het schilderij heeft bij mijn weten geen politieke of economische achtergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke rare seksuele uitspattingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jjjjjjj, lees er eens over. Ik ga dat hier niet uit de doeken doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ik doen! Ik heb een biografie in de kast staan maar kan me geen uitspattingen herinneren. Zal wel aan mij liggen.