Wordt kunstschilderen minder gewaardeerd dan vroeger?

Door dat er veel meer digitaal en mbv fotografie etc. mogelijk is? en de best verkochte schilderijen dateren allemaal uit 50/100 jaar of langer geleden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik volg kunsthistorische instituut van Antwerpen en kan je zeggen dat Kunst nu meer gewaardeerd wordt dan vroeger.
Vroeger in de tijd verdiende de mensen die de kaders maakte meer dan de schilder zelf, Vaste schilders die voor het koningschuis konden werken , konden hun boterham verdienen zoals Antoon van dijck en vele anderen.

Vincent van Gogh bijvoorbeeld verkocht tijdens zijn leven maar 1 schilderij. Zijn bekendheid steeg redelijk snel na zijn zelfmoord.

Schilderijen die dus oud zijn zoals Meling enz zijn masaal veel geld waard, dit wil dus zeggen hoe ouder de schilderij hoe meer waarde het heeft.

Rubens was ook maar 1 van de weinigen die tijdens zijn leven kon leven van zijn kunst , toch verdiende de mens die de kader voor rubens maakte meer dan hij verdiend aan zijn schilderij.

Kust wordt nu veel dieper bekeken als vroeger , je hebt nu veel meer kunste in alle vormen en stijlen, ook digitale kunst nu wordt film ook voorzien van kunst en fotografie ook.

Er zijn in deze tijd meer kunstenaars die kunnen overleven dan vroeger, kon je aan koninshuis aan de slag, dan kon je beetje verdienen indien niet was je echt een sukkelaar zoals Vincent.

Ook kerken betaalde maar weinig voor hun kunst, de meeste kunst kregen ze zelfs gratis, behalve dat ze het aan toen bekende kunstenaars vroeger om iets te doen, kregen ze geld voor. Maar dat waren er heel weinig.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat antwoord verdient een +

Andere antwoorden (7)

Ja zo gaat dat met schilders, je wordt pas gewaardeerd als je dood bent, op een paar uitzonderingen na.
Maar er zullen er vast wel een paar hedendaagse wel gewaardeerd worden maar dat komt nog niet op het nieuws
12 jaar geleden
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn meer kunstvormen ontstaan, ten gevolge van de digitale mogelijkheden. Maar er zijn nog net zulke goede kunstschilders als er vroeger waren. Probleem is vaak dat de schilderijen pas na hun overlijden veel geld waard worden en faam krijgen. Dat is denk ik wat jij bedoelt met best verkocht. Maar er gaat dagelijks kunst over de toonbank, en mensen hebben honderden euro's over voor een schilderij wat hen aanspreekt. Dus het wordt absoluut niet minder gewaardeerd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Een schilderij is een tastbaar en uniek product, gemaakt met tastbaar handgereedschap. Eigenschappen die digitale kunst bij lange na niet kan evenaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo raar dat schilderijen meer waard worden als de schilder overleden is. Die schilder kan dan namelijk geen nieuwe schilderijen meer maken. Wie nog een schilderij van hem hebben wil, zal er goed voor moeten betalen.
Soms is een schilder ook 'zijn tijd vooruit' (Van Gogh bijvoorbeeld) en gaat men zijn werk pas waarderen na zijn dood.
Het is maar net wat mensen mooi vinden, naar mijn mening. Er zullen altijd mensen zijn die oude schilderkunst prachtig vinden, maar ook zullen er mensen zijn die verliefd zijn op digitale kunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik sluit me volkomen bij de twee antwoorden boven me aan. het is ook zo dat als er een schilderij word gekocht van een kunstenaar van 'nu' zo honderden euro's ervoor worden betaald ,maar dat het niet met zekerheid verder die waarde heeft om bijvoorbeeld weer te verkopen voor die prijs. maar een schilderij van bijv. rembrand van bijv. 1 miljoen zal die waarde altijd blijven behouden ,daarom zijn dat ook nog de best verkochte schilderij'en

Toegevoegd na 1 minuut:
bovende 2 antwoorden*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat het van een bekende schilder is en oud
jc54
12 jaar geleden
Een Rembrandt behoort niet tot de best verkochte schilderijen, maar wel tot de best betaalde......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat weetik niet zo mag je het ook noemen
Hedendaagse schilders en de prijzen die op veilingen betaald worden:

Naar gemiddelde van drie hoogste veilingprijzen
1 Marlene Dumas (€ 250.000)
2 Corneille (€ 103.000)
3 Michael Raedecker (€ 62.450)
4 René Daniëls (€ 56.333)
5 Desiree Dolron (€ 37.355)
6 Ruud van Empel (€ 29.700)
7 Kees Verkade (€ 27.100)
8 Armando (€ 20.000)
9 Rineke Dijkstra (€ 20.000)
10 Shinkichi Tajiri (€ 18.300)

Het schijnt dat kunst meer waard wordt naarmate het ouder wordt. Omdat het steeds voor meer geld wordt doorverkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te begrijpen.
En heel erg subjectief.
Maar eigenlijk geldt dat voor alles waar sommigen een hoop geld voor over hebben, terwijl het anderen niets kan schelen.
(dure auto's, sierraden etc.) Wat is kunst?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunst
Het is maar net waar je van houdt. De laatste jaren worden stillevens goed verkocht en als je die een beetje goed kunt schilderen, dan kan je daar een goeie boterham aan overhouden. Als je echter je specialisme op het surrealistische vlak hebt liggen,dan zullen er minder doeken over de toonbank gaan, net als met moderne kunst. Iemand die van surrealistische pentekeningen over is gegaan op het schilderen van landschappen en stillevens is een goeie kennis van mij, Willie Berkers. Zie link.

ttp://www.willieberkers.nl/

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.willieberkers.nl
12 jaar geleden
Je kunt 'waardering' niet alleen in geld uitdrukken. Als je wilt weten of mensen schilderkunst waarderen, kijk dan of ze thuis een schilderij hebben hangen (zonder naar de prijs daarvan te kijken). En hoe zit het met het museum- en galeriebezoek, en het bekijken van kunstwebsites op internet, daarin uiten mensen ook hun waardering voor kunst.