Wie heeft de Sfinx van Gizeh laten bouwen?

Ik zou graag willen weten wie de Sfinx van Gizeh(Caïro)heeft laten bouwen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Er is grote onzekerheid of de sfinx door Chufu (Cheops), Djedefre of Chefren (Chafre) werd uitgehouwen. De meeste egyptologen kiezen voor de klassieke theorie dat Chefren de sfinx heeft uitgehouwen. Hun grootste argumenten zijn de nabijheid van de daltempel van Chefren en de stèle van Thoetmosis IV die Chefren als bouwer ziet. Ook Zahi Hawass steunt deze theorieën mede omdat hij gelooft dat de sfinx, Horus en Chefren aan elkaar kunnen worden gekoppeld en de zonnegod Ra en Chufu met elkaar. Horus was de zoon van Ra en Chefren de zoon van Chufu. De sfinx wordt echter ook toegeschreven aan Djedefre die tussen Ra en Chefren regeerde. Hij heeft immers niets nagelaten op het plateau van Gizeh en er zou ook een gelijkenis zijn met zijn gezichtskenmerken. De identificatie met Chufu is ook daarop gebaseerd. Het hoofd van de sfinx, dat hoogstwaarschijnlijk de farao die hem bouwde afbeeldde, heeft weinig gelijkenis met Chefren, maar lijkt wel goed op het gezicht van Chufu. Ook staat de piramide van Chufu vlakbij de sfinx.

Een van de huidige hypotheses is dat de sfinx van Gizeh door farao Chefren gebouwd zou zijn om de bouwdatum van 'zijn' piramide voor eeuwig vast te leggen. Deze datum zou vastgelegd zijn met de positie van de sterren Sirius en Procyon (in de sterrenbeelden Grote en Kleine Hond) in combinatie met het sterrenbeeld Leeuw. Met de bouw van de piramide van farao Chefren werd op grond van deze hypothese in 2448 v.Chr. gestart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan de informatie niet meer terug vinden. De wikipedia pagina is al toegevoegd door de vorige.

Ik heb wel ooit een documentaire gezien waarin de afmetingen van de "Sfinx" zijn onderzocht. Daarin had men ook de ouderdom proberen vast te stellen door o.a. rekening te houden met de "slijtage".

Een van de belangrijkste stellingen/ conclusies was dat het eerst een leeuw geweest moet zijn. De poten zijn nog wel van een leeuw, maar voor de rest zijn de verhoudingen een beetje vreemd. Die zijn ook afwijkend vergeleken bij de verwering die normaal door de eeuwen heen is ontstaan. Ze hielden er ook rekening met dat deze eerst aan het water gelegen moet hebben.
Dus, volgens deze onderzoeker zou er een soort van "ombouwing" zijn geweest naar een symbool dat beter past bij de bouwers van de piramides.
Misschien dat iemand anders daar nog wat informatie over weet te vinden. Het is ook allemaal gissen, maar heel interessant om te volgen is het wel.