Hoe noem het stuk dat je op monumenten hebt op de top?

Je hebt bv. Porte de Paris(Lille). Daar staan standbeelden op de top. Hoe noem je dat en heeft het wel een specifieke benaming?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar is geen specifieke naam voor. Dit is een zgn. triomfboog, en dit zegt wiki erover:

"Een triomfboog (Latijn: fornix en sinds de keizertijd arcus triumphalis) is een monumentale boog, oorspronkelijk uit de Romeinse tijd, die werd opgericht ter herdenking van een triomftocht, maar ook wel voor andere gedenkwaardige feiten. Vaak wordt het woord triomfboog ook gebruikt voor een ereboog met een propagandistische functie. Daarnaast is het een onderdeel van sommige kerkgebouwen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Triomfboog

Kijk eens rond op Google/plaatjes, met zoekwoord triomfboog, en je ziet dat ze allemaal rijkelijk versierd zijn. Dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. Als je een triomfboog bouwt, dan is het natuurlijk heel handig, als je ook kunt zien, waar die boog aan herinnert, en je de boog versiert met zaken die met de gebeurtenis te maken hebben.

Hier kun je lezen wat de betekenis is van de beelden, en waarom ze er bovenop geplaatst zijn.

"La Porte de Paris (de poort van Parijs) in Lille is een triomfboog ter ere van de viering van de inname van de stad door Lodewijk XIV. Het bevindt zich op de plaats waar vroeger de vestingmuren stonden en vervangt het oude Porte des Malades. In de triomfboog wordt de macht en edelmoedigheid van de Zonnekoning tot uitdrukking gebracht. Je kunt zien hoe Victoria een lauwerkrans op het hoofd van Lodewijk XIV legt. Links zie je Mars, de god van de oorlog terug en rechts vertegenwoordigen Hercules en zijn knots kracht."
http://www.youropi.com/nl/lille/locations/porte-de-paris-1586

Het woord "triomf" zegt het al: een simpel en bescheiden triomfboogje bestaat eigenlijk niet. Het wordt dus snel een beetje overdadig.

Niet op alle triomfbogen staan beelden. Vaak zijn de beelden ook verwerkt in de muren zelf. Triomfbogen zonder beelden, (of afbeeldingen), of teksten zijn er waarschijnlijk niet. Want dan heeft zo'n ding geen enkele functie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de Franse Wikipedia-pagina van Porte de Lille staat onder andere dit:

"Au centre du faîte, l'allégorie de la « Victoire » est représentée au milieu de drapeaux, son bras droit levé, prêt à déposer une couronne sur la tête du Roi Soleil, Louis XIV."

Het gaat om het woord 'faîte'. Dat betekent 'nok' of 'vorst'. Of het de officiële term is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de vraag goed begrijp heet dat een 'fries'.