Is het schilderij ''oedipus et Antigone'' van charles francois jalabert barok stijl?

Ik denk dat het barok is, maar weet het niet zeker...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dit is niet typisch Barok. Allereerst is dit schilderij uit ca. 1842 terwijl de Barok voornamelijk plaatsvond van 1600 tot 1700.
Jalabert is een schilder die vooral schilderde in de stijl Academische kunst, dat was een stroming die een synthese van het Neoclassicisme en het Romanticisme wilde bereiken.
In de Barok zie je voornamelijk onderwerpen die met God te maken hebben terwijl de Academische kunst vooral klassieke thema's gebruikt.
Vaak is Barok ook wat dynamisch, er zit veel beweging in, dat zie je niet zozeer bij de Academische kunst en ook niet in dit werk.
Wat bij dit schilderij wel typisch Barok is is het gebruik van een groepsvoorstelling (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Renaissance waarbij het individu meer centraal staat) en de voorstelling is mooi over het hele doek verdeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen was ik te laat, maar was dit antwoord ook nog eens stukken beter dan dat van mij.
Heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ik meer verstand van opzoeken heb dan van schilderkunst :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het schilderij stamt uit 1842.
De barok periode duurde ongeveer van 1550 tot 1750.
Het lijkt me dus van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die - is m.i. niet terecht dus +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Er is een aantal mensen dat mij graag minnetjes geeft zonder ze te onderbouwen. Dat zijn hele zielige kleine mensjes en dat weten ze ook. Daarom schamen ze zich ook.