Hoe vergelijk je schilderijen?

Hoi GV'ers! :)
Voor het door mij extreem geliefde *ahum* vak kunstbeschouwing moet ik twee werken met elkaar vergelijken. Ik heb alleen echt geen idee hoe dit moet, de werken lijken niet op elkaar en vallen in verschillende stromingen. Ze komen wel uit dezelfde periode, maar dat is ook de enige overeenkomst. Bij gebrek aan inspiratie vraag ik dus hier maar hoe je schilderijen vergelijkt.

Aan zaken als de achterliggende gedachten heb ik ook al gedacht, maar die lijken ook helemaal niet op elkaar. Ik vraag dit trouwens niet alleen voor school, maar in musea kan het ook best leuk zijn om verder te denken dan alleen 'mooi' en 'niet mooi'.

Toegevoegd na 41 minuten:
Voor de nieuwsgierigen hier: een plaatje van de twee werken.
Het linker is 'A general view of the island Neveranger' gemaakt door Adolf Wölfli, het rechter is 'Small Pleasures' van Wassily Kandinsky.

Toegevoegd na 44 minuten:
Plaatjes doen het niet.

Toegevoegd na 45 minuten:
Nog een keer bewerken! Plaatjes apart doen het wel. Het bovenste is van Wölfli, het onderste van Kandinsky.

Toegevoegd na 2 uur:
Bedankt allemaal! :) Heb m'n werkstuk net ingeleverd, heb veel aan jullie tips gehad. Het was in ieder geval genoeg inspiratie om een redelijk stuk te schrijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Meestal wordt de werkwijze met elkaar vergeleken, dat wil zeggen: wat voor toets wordt er gebruikt? Zijn het grove penseelstreken of juist fijne? Zijn de kleurvlakken vaak groot of juist klein? Welke materialen (verf en drager) zijn er gebruikt? Ook kun je je nog verdiepen in de iconografie van het werk, dat wil zeggen dat je kijkt naar de thematiek en in hoeverre deze in een bepaalde traditie past. Als dit allemaal echt niets oplevert zou je nog naar de functie van de schilderijen kunnen kijken: zijn het altaarstukken of juist moderne kunstwerken die daadwerkelijk vanaf het eerste moment als kunstwerk op zich fungeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het kleurgebruik, perspectief, compositie, materiaalgebruik, zijn de dingen waar je op moet letten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is kenmerkend aan het schilderij, hoe is de vlakverdeling/compositie.Wat valt je op als je er voor de eerste keer naar kijkt. Geef een omschrijving van wat je ziet,hoe ging de schilder te werk: schetsmatig, snel, met welke verf en welk kleurgebruik. Beschrijf de sfeer. Is het schilderij groot of klein en past de grootte bij wat je ziet, wat is de titel en past dat bij wat je ziet. Is het een abstract schilderij /een stilleven/ Zie je mensen of dieren/ gaat het over geloof of geschiedenis of is het een portret.Welk verhaal vertelt het schilderij, welke boodschap heeft de schilder, wat valt op aan de lichtval, uit welke periode is het schilderij..enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even gegoogled want sommige vragen maken mij ook nieuwsgierig.
En werken die op elkaar lijken zijn niet leuk om te vergelijken, dan ben je zo klaar.

Om te vergelijken hoef je geen mening te geven, niet dit is mooier dan dat, wel: dit is helderder, donkerder, dit heeft wel een religieuze achtergrond , dit niet

er zijn trouwens nog veel meer sites, misschien nog wel lekere dan ik gevonden heb(vergelijk zelf maar;))
12 jaar geleden
Om je op weg te helpen:
Op het werk van Wölfli staan muzieknoten. Op het ander schilderij niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de bron hieronder staat iets van de visie van Kandinsky op zijn werk. Onder het kopje Point and line to plane.
Een stukje hieruit:
The subjective effect produced by a line depends on its orientation: the horizontal line corresponds to the ground, on which man rests and moves; it possesses a dark and cold affective tonality similar with black or blue. The vertical line corresponds to height which offers no support; it possesses a luminous and warm tonality close to white and yellow. A diagonal possesses by consequence a more or less warm or cold tonality according to its inclination according to the horizontal and to the vertical.