Is de lengte altijd de langste deel van een stuk papier?

Ik heb een tekening van links naar rechts 2 meter, van boven naar beneden 15 cm.
Is 2 meter de breedte en 15 cm de lengte of 2 meter de lengte e 15 cm de breedte

Toegevoegd na 8 minuten:
reactie voor Cindy: de tekening is van links vaar rechts dus 2 meter getekend.

Toegevoegd na 10 minuten:
Van de aarde zijn de lengtes ook aangegeven van boven naar beneden en de breedte graden rondom van links naar rechts

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

In het verticale vlak (en zo bekijk je tekeningen vaak) zou ik het hebben over de hoogte ten opzichte van de breedte. Dan heb je ook de verwarring niet meer. Je gebruikt zelf ook "hoog" en "breed" in je uitleg en maakt je vraag daarmee eenduidig.

Moet je je beperken tot "lengte" en "breedte", dan is er met een betekend vel niet echt een eenduidig antwoord te geven. Het gekke van "lengte" en "breedte" is dat ze allebei de grootste maat van een object kunnen aanduiden. De breedte duidt dan alleen op een maat in het horizontale vlak, terwijl de lengte op het horizontale en het verticale vlak kan duiden: de lengte van de boot (horizontaal) vs de lengte van de boom (verticaal). Heb je een lengte en een breedte, dan is de lengte vaak groter dan de breedte, maar dat hoeft niet; een dikke kabouter kan in de breedte groter zijn dan in de lengte.

Als ik naar jouw beschrijving kijk, dan kun je de maat van het horizontale vlak zowel met "breedte" als met "lengte" aanduiden. Maar dan is er nog iets... Lengte meet je vaak van je af, terwijl je voor het meten van de breedte vaak voor een object gaat staan! Sta je voor de tekening, dan zou je breedte zeggen, sta je ernaast en kijk je langs de muur, dan zul je misschien geneigd zijn het over de lengte te hebben!

Om een lang verhaal kort te maken... Hou het bij "hoogte" en "breedte" en je hebt geen probleem meer ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Horizontaal is de breedte,verticaal de lengte.
14 jaar geleden
Als de tekening ook in de breedte getekend is, is in dit geval de 15 cm de lengte van het papier en de 2 meter de breedte.

Als de tekening in de lengte getekend is (bijvoorbeeld een lange boom) dan is het andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de tekening andersom had gehangen was de 2 meter de lengte en de 15 cm de breedte geweest!
Het ligt dus puur aan de positie van de tekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist!