Hoe kan ik het beste mooie lijnen schilderen zonder dat ze vervagen?

Vaak binnen 2 cm gaat de lijn vervagen, zijn hier technieken voor om goede heldere lijnen te schilderen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik schilder trouwens met acrylverf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het hangt af van de hoeveelheid verf die je op je kwast hebt. Er bestaan middelen die je aan acrylverf kunt toevoegen (op je palet) waardoor de verf vloeibaarder wordt en langer nat blijft.
Maar het belangrijkste is toch: oefenen oefenen oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is belangrijk de verf te verdunnen, zodat deze makkelijk en vloeibaar van het penceel "vertrekt".
Een vaste hand en een dun penceel zijn een vereiste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met vervagen bedoelt dat de lijn op droogt:
gebruik dan eens een verf op olie basis. (lijnolie).

Als je met vervagen bedoeld dat je kwast op droogt:
Zoek een ronde kwast van marterhaar. Die houdt meer verf vast dan een platte kunststof kwast.

Als je de melkachtige kleur bedoeld die na enige tijd in de acryl verschijnt; dat is eigen aan acrylverf. Overweeg andere verf te gebruiken. Waterverf, olieverf, aquarelverf hebben die melkachtige verkleuring allemaal niet.

In het algemeen:
Als je langer met je verf wilt kunnen werken, dus als je wilt dat het minder snel droogt (dan de acrylverf die je nu gebruikt) overweeg dan olieverf eens.
Dat geeft ook geen melkachtige kleur terwijl je aan het werk bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u beslist acrylverf wilt blijven gebruiken dan helpt het om met de "aanhechting" het penseel om de lange as te draaien voordat u aan zet. De verf kan dan niet aan een kant van uw penseel gaan hangen en daardoor een te dikke lijn vormen.
Ook kunt u eerder stoppen met de lijn dan dat de verf helemaal uit uw penseel gebruikt is. U houdt dan een dikker eind over, waar u ook wat dikker opnieuw aan kunt aanzetten. Maar voor echt mooi vloeiende lijnen zou u een verfsoort moeten nemen die dat karakter ook al heeft. Zoals een verf op lijnolie basis.
Je kunt ook met een plat penseel dwars gebruikt een lijn trekken, heel licht over doek/papier gaan en daarbij de verf niet te dun maken.Eerst een heel dun potloodlijntje langs een liniaal teken helpt ook, maar dat werkt alleen bij donkere kleuren anders schijnt het door de verf heen.
succes.