Van Gogh wordt als een'vroege expressionist' bestempeld. De 20e eeuw kan worden gezien als een periode van de moderne kunst waar afscheid genomen wordt van de traditionele, realistische schilderkunst en waarin de schilderkunst zich langzamerhand steeds meer richting abstractie ontwikkelt. Veel kunstenaars zouden nooit hun werk zo gemaakt hebben als ze het werk van Van Gogh niet hadden gekend. Zijn invloed was en is enorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van Gogh zou nooit zo beroemd geworden zijn (na zijn dood) als men niet in het begin van de vorige eeuw besloten had aan de universiteit een leerstoel kunstgeschiedenis te starten. Als studieobject zochten zij een kunstenaar die niet alleen veel werk had gemaakt maar die ook nog eens veel schreef.
De familie van Gogh had nog een logeerkamertje vol staan met schilderijen van een "gekke oud-oom) Die stelden ze beschikbaar samen met al zijn brieven en dagboeken.
Zo is het gekomen. Alle aandacht voor deze onbekende kunstenaar maakten hem posthuum beroemd. Zij invloed op de kunst was denk ik niet groter dan die van zijn tijdgenoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Gogh werkte net als Rembrandt op een weergaloze manier met 't licht en de situatie, de manier van verf mengen was ook eigen waardoor hij ook zeer felle vrolijke kleuren vaak verkreeg iets wat nog nooit gedaan was, zijn hanteren van de kwast was ook eigen, zijn manier van schilderen was nog nooit gezien, zijn onderwerpen waren ook totaal vernieuwend voor het geen wat tot toen gedaan was, hij verkocht nooit wat omdat hij zijn stijl veel te vooruitstrevend en vernieuwend was voor de tijd waar ie in zat, iemand uit die tijd word later vereeuwigd omdat ze iets echt bijzonders konden, maar zijn manier van schilderen was onvoorstelbaar leerzaam.
De armoede vooraf, de brief communicatie en het gebrek aan geld en erkenning, de slechte leefomstandigheid is nog steeds
ook een reden om iemand extra in de schijnwerpers te plaatsen en helpt op een of andere wijze ook voor bekendheid.

Toegevoegd na 6 minuten:
de vrolijke kleuren waren in een later stadium, hij werkte op een bijzondere manier met 't licht eerst met donkere sobere tinten, ook niet onbelangrijk was hij de eerste die de gewone mensen schilderde zoals ze waren kijk naar de 'aardappeleters'
let maar eens op het 'spelen met het licht' in de zo donkere ruimte.
ach er is nog teveel om op te noemen, Van Gogh liet zich uiteraard ook inspireren en leerde en vernieuwde het geen hem beinvloedde, zo hoort dat met kunst.

http://www.vangoghmuseum.nl/vgm/index.jsp?page=1303&collection=451