Op welk (zelf)portret van Frans Hals de illustratie is gebaseerd weet ik niet. Wel is volgens onderstaande bron de hoed van Frans Hals een eigen ontwerp. Het oorspronkelijke portet zal dus waarschijnlijk een portret van Frans Hals zijn zonder hoed.
(zie bron, pag 7 alinea linksbovenaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze komt het meest in de buurt vind ik, maar het is geen zeker weten.

http://www.dbnl.org/tekst/schm005blij01_01/schm005blij01ill32.gif
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een van de schutterstukken in het Frans Halsmuseum heeft Hals zichzelf links boven afgebeeld ((1639): Stoet van officieren en onderofficieren van de St. Jorisdoelen). Dat portet lijkt erg op het bankbiljet. Het is bekend dat Oxenaar de hoed heeft toegevoegd, dus waarschijnlijk is dit schutterstuk de juiste bron.

(RJ)