Past dit schilderij bij dit gedicht?

Wereld – Toon Hermans

we weten ‘t allemaal, ’t is er een bende
’t is er te eng, en te vijandig en te vol
het is in hoofdzaak grote rotzooi en ellende
op onze groene, blauwe, grijze,grauwe bol

’t is haat en nijd,elkaar de pas afsnijden
en door de steden raast een ‘rücksichtlos’ geweld
maar of we vloeken, vechten, vallen, lachen,lijden
er staan weer altijd boterbloemen in het veld

er zijn nog immer die momenten van vervoering
al lijkt dat bolletje ook nòg zo negatief
tussen de puinhoop schemert altijd de ontroering
van mensen die nog zachtjes zeggen: ‘k heb je lief

Ik ben niet zo goed in het begrijpen van kunst en gedichten en hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Eigenlijk twee categorieën: beeldende kunst en Poëzie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Jammer dat het zo'n kleine afbeelding is maar ik zou zeggen: ja, het past er wel bij. Ik zie een overweldigende kluwe van drukheid in donkere kleuren wat terugkomt in het eerste deel en de vrolijkere gele elementjes erin passen goed bij het tweede deel.
Ja, het past er goed bij.
Maar dat is mijn interpretatie. Het lijkt me het belangrijkste dat jij het bij elkaar vindt passen want jij hebt dit bij elkaar gezocht dus voor jou moet het een betekenis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je me trouwens vertellen hoe het schilderij heet en van wie het is? Ben benieuwd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annigje, ik ben het met je eens! En het lijkt mij een schilderij van Jackson Pollock...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt niet van Pollock! Maar ik weet ook niet van wie wel.
Overigens zie ik er geen lichtpuntjes in, of komt dat door de erg kleine afbeelding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Harmonika, Kan best zijn dat het niet van Pollock is maar van een imitator, maar waarom ben je zo stellig?