Wat staat er op de witte pot op dit schilderij van Vincent van Gogh? Ik lees "Cochlear". Wat is een logische verklaring voor dit woord op deze pot?

Het schilderij heet "Stilleven met baardmankruik en koffiemolen".

Picture for question
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

"Op een van de stillevens van Van Gogh staat een apothekerspotje met de tekst ’Cochlear’, die hij waarschijnlijk geleend had van apotheker Vrijman. “Volgens de Eindhovense apotheker Jules Keijzer werd Cochlear destijds getrokken van het zogenaamde lepelkruid, verwant aan de hennepplant. Het licht hallucinerende middel werd voorgeschreven tegen scheurbuik en mondslijmvliesontsteking. Het werd één op vijf verdund."

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/augustus/31/van_gogh_amp_eindhoven_7_apotheker_vrijman_vo/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antoni
13 jaar geleden
Dankjewel voor je snelle en duidelijke antwoord!

Andere antwoorden (2)

Volgens de site http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/november/16/vincent_van_gogh_amp_eindhoven_18/
Betreft het een apothekerspotje. In het artikel gaat het over het potje en staat er dat hij er misschien mee aan wilde duiden hoe het met zijn gezondheid was gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antoni
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Het duimpje omlaag is niet van mij. Je was net iets later dan de eerste antwoordgever. Van mij krijg je (toch) een duimpje omhoog!
Tot mijn grote verrassing staat er in het engels dat het een deel van het middenoor is....
wat niet wil zeggen dat de andere antwoorden fout zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antoni
13 jaar geleden
Ja, ik vond dat ook een vreemde verklaring voor het woord "Cochlear" en een andere had ik nog niet gevonden, vóór ik de vraag stelde. Wat zou er dan in die pot op dat schilderij zitten, delen van een oor? Gelukkig niet! Ik heb een andere verklaring gezocht en gevonden: Op http://en.wikipedia.org/wiki/Cochlear vond ik ook deze verklaring: "Cochlear, an alternate term for the spoon (liturgy) used in the Eastern Orthodox Church in serving the sacramental wine, sometimes with a particle of the sacramental bread". Het zou dus verwijzen naar een lepel. In een van de andere antwoorden staat dat "Cochlear" wordt getrokken van lepelkruid, wat een en ander toch wat logischer maakt! Gelukkig maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat interessant, dit vind ik nou hartstikke leuk, en echt waar GV voor bedoeld is...Dikke plus voor je vraag dus + en voor deze reactie +