Hoe kun je (als ADDer) een brug slaan tussen creatieve ideeën en de uitvoering daarvan?

Ik heb de hele dag door heel veel creatieve ideeën in mijn hoofd. Ik voel vaak een energie, een kracht/drang om iets te maken.
Het lukt me alleen niet echt om hier iets mee te doen. Ik heb weinig concentratie en maak weinig af. heb ADD.
Het blijft meer bij dromen over creatieve ideeën dan doen.
frustrerend :(

Ik vind het heerlijk om foto's te maken, maar zou er nog graag nog iets creatiefs doen en ik zou graag weten hoe ik mijn ideeën meer concreet kan omzetten in doen. houd van beeldende kunst en iets met taal doen.

tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het is een goed idee van je om foto's te maken. Je krijgt een idee en hoeft dan niet veel moeite te doen om het uit te voeren. Andere dingen die je zou kunnen doen zijn schilderen of kleien. Je kunt er veel creativiteit in kwijt en je stopt wanneer je wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een begin te maken: schrijf al je ideeen op en dan ook echt allemaal! Ook alle bijzaken, gewoon alles wat er in je koppie zit.
Daarbij kan je ook gebruik maken van een prikbord, waar je bijvoorbeeld knipsels/foto's opprikt, kleuren, vormen etcetc.
Misschien zie je op een gegeven moment een combinatie waar je hartstikke enthousiast over bent en waar je je helemaal in kunt storten!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdeel je idee in kleine uitvoerbare stappen. Het hoeft niet allemaal tegelijk en gelijk goed. Maak af waar je net aan begonnen bent en plan daarna een pauze.
13 jaar geleden
Dat is een bekend iets, bij ADD. Creativiteit!
Heel veel plannen, maar tot uitvoering komt het dan toch niet.

Wat kan helpen is om het niet alleen te doen. Sluit je aan bij een club. Daar zul je gewaardeerd worden om je inbreng. Met anderen kan er dan uitvoering gegeven worden. Ik denk dan aan bijvoorbeeld aan een buurthuis (computercursus photoshoppen, bloemschikken, modelbouw, koken)of de de Volksuniversiteit. Volop keuze in creatieve cursussen of talen cursussen.
Je hebt hierbij toch de structuur van een wekelijkse/maandelijkse bijeenkomst en een vaste club bezoekers = overzichtelijk.

Verder inderdaad de goede tip van een van de anderen hier: noteer in ieder geval je ideeën. Als het uit je hoofd is heb je daar weer wat ruimte. En je vergeet het niet, want je hebt je bruisende ideeën genoteerd. Altijd handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel bekend ik heb ongeveer het zelfde (ik ben ook add/adhd er)
Wat je kunt doen is een psycho edukatie cursus volgen hierin leer je wat add nu precies is en hoe je er mee kunt omgaan.Verder heb ik zelf naast mn dagelijkse planning een grote planning daarop staan van de 188.008ideeen die ik heb er een 15tal die ik zelf het beste/leukst vind dat is een goot whiteboard waar ik soms even naar kijk en er dan iets mee doe.dan ga ik info zoeken over een onderwerp dat op dat board staat of spullen kopen om iets te ''knutselen''.Dit werkt bij mij het goed ism een aantal clibboards in verschilende kleuren waar ieder kleur weer andere inhoud heeft.Maar even terug naar je vraag structuur aan brengen is het aller belangrijkste als je iets met je creatieve ideen wilt en wat het beste voor jou werkt kun je het beste zelf uitvinden door dingen te proberen en te kijken wat er wel of niet werkt en het kan best zo zijn dat je een paar keer iets probeert voordat je iets vind dat voor jou werkt.Laat je door de tegenslagen niet ontmoedigen maar pak snel de draad weer op en probeer iets nieuws net zolang totdat je iets vind dat voor jou werkt
veel succses