Wat maakt dat de één kunst mooi vindt en de ander totaal niet?

Bij kunst kan je ieder ander woord invullen. Maar wat is het dat maakt dat de een iets afschuwelijk vindt en de ander iets geweldig vindt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hoe ontstaat deze smaak en mening dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het ligt aan de persoon zelf, niet aan de kunstenaar. Die maakt zijn kunstwerk zoals die het zelf mooi vindt.
Het ligt eraan hoe je het kunstwerk bekijkt en wat je erbij voelt.
Ben je zelf creatief en heb je veel fantasie, dan zal je een abstract kunstwerk mooi vinden omdat je er veel dingen in kunt zien en de manier van de kleurstelling zal je aanspreken en je vind het knap zoals het is ingedeeld.
Heb je geen fantasie maar kan je wel goed tekenen of schilderen, van een voorbeeld bijv. dan zal je het niet kunstig vinden maar kan je het zelf beter. Dan vind je zelfs
naïeve schiderijen iets wat je als kleuter al kon. Dat zal jij geen kunst vinden. Jij zult dan een realistisch doek met een mooie lichtval bijv. weer kunstig vinden, omdat je dat zelf niet zo kan schilderen of een mooi beeldhouwwerk omdat je dat zelf niet kunt.
Een gat in de grond graven en er dan een bordje bij laten plaatsen als ware het een kunstwerk, dat vind ik zelf geen kunst, dat kan ik ook, maar anderen zullen juist het idee apart vinden en het als kunstuiting zien.
Kunst is een uiting van de kunstenaar en of je het mooi vindt is een kwestie van bekijken, erbij voelen en bewondering voor de kunde van de kunstenaar.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een eigen smaak en mening!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat smaken verschillen! Gelukkig maar anders zou 't wel heel eentonig worden......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je referentiekader. :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie http://www.uitdaging.net/artikel/referentiekader.html voor meer informatie over wat een referentiekader inhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft ook te maken of iemand interesse erin heeft of niet.
de een kan gezellig naar een museum gaan en zich goed vermaken. de ander zou echter zich dood vervelen.
en natuurlijk smaken verschillen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ieders beleving. De een vindt iets alleen kunst als je duidelijk ziet wat het voorstelt. Een gezicht is een gezicht en niet een stel vage vlekken. De ander houdt juist van die vage vlekken omdat hij daarin een gezicht kan zien zoals hij wil