Staan beroemde, klassieke kunstwerken onder bescherming?

Stel, je bent de rechtmatige eigenaar van de Nachtwacht of de Mona Lisa. Zou je het kunstwerk dan ongestraft kunnen vernietigen? Of bestaan hier regels tegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goeie vraag! Indien je een huis hebt, wat op de monumentenlijst staat, mag je daar ook niet alles mee doen wat je wilt, ook al is het je eigendom. Geen idee hoe het met kunstwerken zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! :)
En, ja, die connectie legde ik ook al, vandaar mijn vraag...
Zo'n kunstwerk is toch een beetje van iedereen...

Het beste antwoord

Nee, daar bestaan geen regels tegen. Als je het eigendom hebt, dan mag je ermee doen je wilt.

Punt is natuurlijk dat kunstwerken die naast een financiële ook een grote cultuurhistorische waarde hebben, vaak niet in handen zijn van particulieren. En zijn ze dat wel, dan zijn het liefhebbers die geen reden hebben de boel te vernielen. In de praktijk een niet-bestaand probleem.

Maar als jij een onbekende late Mondriaan op zolder hebt liggen, ga je gang :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kwam in het boekenweekgeschenk van dit jaar tegen dat een Japanner zich met zijn Van Gogh wil laten begraven... Ik neem aan dat het gegeven correct is.
Je kunt met je bezit doen wat je wilt. Soms is dat helaas, maar we zouden toch ook niet willen dat de overheid zich met onze bezittingen bemoeide.