Wat is het gemiddelde aantal uren dat moet je thuis repeteren voor de repetitie van een amateurkoor?

Sindskort zing ik bij een amateur klassiek kamerkoor. Het niveau vind ik persoonlijk redelijk hoog. Er wordt van je verwacht dat je de muziekstukken vooraf thuis instudeert en je goed voorbereid op de repetitie verschijnt. Nu repeteer ik thuis circa 4 tot 5 uur per week, wat ik persoonlijk voor een amateurkoor behoorlijk veel vind. Toch merk ik dat ik dan nog op mijn tenen moet lopen bij sommige stukken. En dan hoor ik dat ik meer moet repeteren maar ik zit al aan 5 uur per week. Wat is een normaal gemiddelde aan uren om zelf thuis te repeteren?

1.4K
Antoni
een jaar geleden
@Zonnebloem77, dat lijkt mij eigenlijk een vraag die je (toch) aan jouw koorleider of aan de andere koorleden zou moeten stellen. Ik denk niet dat je veel hebt aan een gemiddelde Nederlandse repeteertijd voor amateurkoren. Wat het beste is voor jou en voor jouw koor, weten alleen jouw koorleider en jouw mede-koorleden. Maar als iemand een antwoord weet, mag die natuurlijk antwoorden!
tinus1969
een jaar geleden
Eens, zo’n gemiddelde zegt niets. Veel hangt af van zowel je eigen capaciteiten als het niveau van ‘jouw’ koor.
Ritsuka
een jaar geleden
Vraag dit na aan andere mensen in het koor
anneliez
een jaar geleden
En misschien is dit koor net wat te hoog gegrepen voor jou, en zit je op je max, en helpt extra repeteren niet
LeonardN
een jaar geleden
@Zonnebloem77
Het maakt niet uit wat een gemiddelde is.
Stel dat het gemiddelde 8 uur is. Wat dan?
Want je vindt nu 4-5 uur al veel. Zou je dan omdat dat het gemiddelde is, meer uren gaan repeteren en dat opeens wel accepteren?
Wat zou het anders zijn dan dat 3 uur het gemiddelde is en jij 8 uur NODIG hebt voor dat koor?
Wat nu als blijkt dat 4-5 uur ongeveer het gemiddelde is? Zeg je dan: "Ik doe niet meer, WANT ik zit al aan het gemiddelde!"
===
JIJ hebt een X-aantal uur nodig om op "niveau" te komen.
JIJ hebt een Y-aantal uur beschikbaar voor dat repeteren.
Als X hoger is dan Y is dat koor voor jou niet haalbaar, of zal je vaak aan moeten horen dat meer repeteren nodig is.
Amadea
een jaar geleden
Tip: zoek een uitvoering van het lied op youtube, luister er een paar keer naar en probeer jouw partij dan mee te gaan zingen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik heb er op zich geen verstand van maar lijkt me dat het afhangt van verschillende factoren. In hoeveel tijd het stuk moet worden ingestudeerd, hoe lang het stuk is en in hoeverre je het je makkelijker of moeilijker eigen kan maken en in hoeverre je het stuk al (goed) kent en natuurlijk het soort werk. Bij het ene koor oefen je misschien wat meer op de oefenavonden en doe je er wat langer over voor je tot een uitvoering komt en bij een ander koor wordt meer thuisstudie gevraagd. Misschien dat een groter koor wat makkelijker gaat. Dan kan je je optrekken aan je buren.

Antwoorden (1)

Het gemiddelde wat je moet repeteren voor een amateurkoor zal voor elk koor verschillen. Het ene koor zingt nou eenmaal veel moeilijker stukken dan het andere koor. En binnen dat koor zingt het ene lid makkelijk zo alles van blad dan het andere lid. En sommigen hebben veel meer tijd (en zin) dan anderen. De vraag zou eigenlijk moeten zijn: vind ik dit leuk genoeg om zoveel tijd in te steken? Weegt de inspanning / tijd die ik aan dit koor besteed / op tegen wat eruit komt, het plezier wat je erin hebt?
(IK weet van mezelf dat ik best kan zingen, maar niet op een te hoog niveau. Dat ik het dan niet leuk meer vind!)
een jaar geleden