Hoe kun je het beste echte bloemen verven?

Hoe bloemen verven? Ik zoek een ‘toffee’ ‘caramel’ achtige kleur voor bijvoorbeeld rozen (zie foto). Kan dit het beste met een soort spray verf?

Picture for question
3.8K
Inekez1
een jaar geleden
Dat kan wel degelijk met echte bloemen. Niet alleen met rozen, ook andere snijbloemen kun je laten verkleuren.

Antwoorden (2)

Koop witte rozen die nog in knop zitten. Zet ze in een vaas met daarin een inkt-oplossing. De bloemen zullen het gekleurde water opzuigen en van binnenuit verkleuren. Dit duurt ongeveer 2 tot 3 dagen.

Alternatief: doop de kopjes van de rozen op de kop in een bakje met gekleurde vloeistof, bijvoorbeeld water met inkt. Hoe langer je ze laat hangen, hoe meer kleur er in de bloemblaadjes trekt. Maar laat niet te lang hangen, want al die tijd kan de bloem geen water aanzuigen via de steel. Na het op-de-kop houden een flink stuk van de steel afsnijden en in water zetten. In helder water zal na een paar dagen de kleur weer verbleken, in donkere inkt zal de kleur nog donkerder / intenser worden. In water met een beetje kleurstof zal de kleur ongeveer hetzelfde blijven.

Als kleurstof kun je alle in water oplosbare kleurstoffen gebruiken. Voor caramel-kleur bijvoorbeeld sepia tekeninkt. Veel natuurlijke kleurstoffen werken ook, maar soms zitten daar stoffen in die de groei en bloei ook op andere manieren beïnvloeden. Daar moet je dus wat mee experimenteren. Misschien werkt het met koffie, donkere thee (koud laten worden) of cola.
een jaar geleden
Er zijn een paar verschillende manieren om bloemen te verven met natuurlijke ingrediënten. Een veelgebruikte methode is het gebruik van thee. Thee kan worden gebruikt om een verscheidenheid aan kleuren te creëren, en het is gemakkelijk om een verfbad te maken met slechts een paar eenvoudige ingrediënten.

Een andere optie is het gebruik van voedingskleurstof. Voedingskleurstof kan worden gebruikt om fellere kleuren te creëren, en het is gemakkelijk te vinden in de meeste winkels. Het is echter wel belangrijk om te weten dat kleurstof niet veganistisch of allergeen-vriendelijk is.

Een derde optie is het gebruik van natuurlijke kleurstoffen gemaakt van planten. Deze kleurstoffen hebben vaak een subtiliteit die synthetische kleurstoffen niet hebben, en ze kunnen leuk zijn om mee te experimenteren.
een jaar geleden