Even de leerkracht in mij:
Elk kind wordt creatief geboren:
Ze betreden de wereld, zijn continu bezig om alles op hun pad op te lossen.
Om creatief te kunnen zijn (oplossingsgericht) moet je flexibel zijn.
Creativiteit en flexibiliteit worden veel afgeleerd; je moet het zo doen. Klaar.
Veel volwassenen verwarren creativiteit (oplossingsgericht) met fröbelen.
Zelfs fröbelen kan totaal niet creatief zijn!
Ga ik knutselen met kinderen, ben ik niet per definitie creatief bezig.
Geef ik bijvoorbeeld een stapsgewijze opdracht: je doet eerst dit en dan dat, krijg je 30 dezelfde creaties. Deze groep is niet creatief geweest.
Geef ik een opdracht met materialen en laat ik een paar technieken zien, en mag de groep vervolgens aan de slag, krijg ik 30 verschillende creaties.
Deze groep is wel creatief geweest.
In het laatste voorbeeld staat één heel belangrijk woord: technieken.
Geef ik alleen materiaal, zeg ik doe maar, stimuleer ik de creatieve geest niet.
Terug naar jouw kind, dat ook nog slim is.
Juist slimme kinderen zijn creatief.
Zij ontwikkelen hun eigen oplossingen.
Hun hoef je vaak niet te zeggen; je moet het zo doen om tot een oplossing te komen.
Moeilijke vraagstukken lossen ze zelf op.
Juist deze groep wil en kan hun creativiteit vaak kwijt in de science: techniek, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, fotografie.....
Praat eens over zijn interesses.
Oké, gamen is al één. Maar er is vast meer: vliegtuigen, ruimte, insecten, planten....
Ga hiermee aan de slag.
Op internet vind je al veel gratis materiaal.
Verder zijn er ook kant en klare dozen te koop met science (thema).
Denk ook eens aan de doos MindFuck van Victor Mids.
En, een eigen game ontwikkelen.....
Is het echt een slimmerd, dit kind kan veel.
Dus, jij mag nu jouw creativiteit aanspreken hoe je met dit kind creatief aan de slag kunt. Wellicht op een ander level.
Succes