Met een goede grondverf op een harde, niet werkende houtsoort zal dat wellicht kunnen, maar het is niet aan te raden. Voor houtwerk kun je beter verf op waterbasis gebruiken. Dat vergeelt niet. Vroeger werd ook voor houtwerk binnen altijd verf met alkydhars gebruikt. Bij lichte kleuren die weinig direct uv-licht krijgen, vergeelde de hars na verloop van tijd. Met verf op waterbasis heb je daar geen last van. De moderne houtverf op waterbasis is van prima kwaliteit en qua vloeiing, hechting en hardheid beter geschikt voor hout dan radiatorlak, want die laatste is ontwikkeld voor metaal. Houtverf op waterbasis is bovendien veel goedkoper en beter voor het milieu dan radiatorlak.
3 jaar geleden
Als je een restje radiatorlak hebt kan je dat best gebruiken op hout. Een goede grondverf er onder is wel belangrijk. Het speciale van radiatorlak is, dat het niet vergeelt als het continu warm wordt, maar daar heb je op hout geen last van.
Omdat de lak erg hard is zal hij eventueel op de lange duur kunnen loslaten als het hout gaat werken. Dus voor een klein klusje JA, voor een grote klus BETER NIET.