op de cursus edelsmeden boor ik ook weleens in glas, of in stenen met dezelfde soort breekbaarheid. en dat gaat inderdaad altijd met een diamantboor die aangesloten is aan een watertoevoer. Zo wordt de steen/ het glas niet te heet en kan het niet knappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is erg lastig, maar een stukje tape waar je boort kan wel eens helpen. Maar dan nog heb je nooit de garantie dat het lukt..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onder water gaat dat heel goed... met een diamantboor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor het boren in glas zijn speciale glasboortjes verkrijgbaar. Boor voorzichtig, zonder veel druk uit te oefenen, vanaf beide kanten in het glas. Ondersteun de glasplaat met een houten plank of plaatje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
rustig boren en koelen met water. En inderdaad tape er over
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie bron.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de googelzoekopdracht staan meer artikelen. Terpentine als snijmiddel is een gegeven uit mijn jeugd en gegoogled voor enige bevestiging.
Afgezien van de soort boor en het koelen met water: gebruik een hoog toerental en weinig druk. De boor moet het werk doen, niet jij. Zodra je probeert de boor snel door het glas heen te 'duwen', versplintert het.